Den mørke fornemmelse af regn og tunge skyer forsvinder som dug for nethinden, når man træder inden for i Føtex-kædens netop ombyggede varehus ved havnen i Vejle.

God og rigelig belysning skaber nemlig sammen med brede gange og lave hylder et lyst og luftigt varehus. Det adskiller sig dermed markant fra de varehuse, som Føtex og andre kæder i en periode forsøgte at gøre intime og hyggelige med sorte lofter og ved at sænke lysniveauet.

– Vi fået 300 kvm. mere ved at flytte kasselinjen lidt ud i centerarkaden, så vi nu har knap 4000 kvm. Flere afdelinger har fået mere plads, og gangene er blevet bredere, fortæller varehuschef Per Olesen.

Han åbnede i 1995 som chef varehuset i det lille Windfeld-Hansens Center, som Dansk Supermarked ejer, og har været der siden. De mange år samme sted har dog ikke ramt hans entusiasme, og det er svært at overse, at han er stolt af sit nye varehus.

– Det har været en hammergod rejse fra den første dag, og jeg er vild med at være varehuschef, storsmiler 55-årige Per Olesen.

På turen rundt i butikken hilser han konstant på kunder, der kender ham.

– Konkurrencen er benhård i Vejle. En af vores store konkurrenter er Kvickly, der ligger i Vejles bycenter Bryggen kun halvanden km herfra, og så er alle discountkæderne repræsenteret i området. Men vores omsætning er steget, siden vi åbnede efter ombygningen. Vi har fået flere kunder, og de køber mere.

Cafe med varme retter og vækst

Det første, kunden møder, i centret er en ombygget café, der trods en indskrænkning fortsat har cirka 100 siddepladser.

– Vi overvejede faktisk, om vi skulle lukke cafeen. Men den udgør sammen med apoteket et godt trækplaster for både os og centret. Ikke mindst for de kunder, der kommer fra oplandet.

– Vi har med det nye udseende ændret stedet fra at være en banegårdsbistro til at være en café, og den trækker nu et bredere klientel – lige fra skoleeleven over familien til pensionister. Det giver tocifret vækstprocenter, siger Per Olesen.

Han beskriver varehusets kunder som ”familien Vejle”.

– Familien Vejles indkomst nok ligger lidt over gennemsnittet, bl.a. fordi vi kun ligger få km. fra Bredballe, et af landets rigeste postnumre. Omkring os er alt fra ejerlejligheder i millionklassen til socialt boligbyggeri.

Fokus på de færdige retter

Ved siden af cafeen begynder bagerafdelingens nye disk, der med sine 12 meter er blevet dobbelt så lang. Produktionslokalerne er nye, og ovnene er flyttet ud, så kunderne kan se en del af bageprocessen gennem en glasrude.

– Hvorfor ikke prale af, at vi selv laver det hele fra bunden? Nogle kunder tror måske, at vi har bakeoff. Bagerbrødet er et af vores fokusområder, og derfor må kunderne godt se bagerne arbejde.

Bageriet beskæftiger også to konditorer, og kun nogle få mousselagkager kommer færdige til afdelingen. Varehuset er netop begyndt at levere til Føtex på gågaden, der også ligger tæt på.

Bagerdisken fortsætter i en kiosk- og kundeservicedisk efterfulgt af et posthus, og på den anden side af et ret stort gulvareal med plads til mange mennesker er en lang disk, der rummer alt fra palæomad til trekantsandwich og salater med og uden kød og selvfølgelig et bredt udvalg af drikkevarer.

– Vi har trukket færdigretterne ud af selve butikken, fordi vi har rigtigt mange håndværkere, sælgere og finansfolk, der henter deres frokost her. De kan også købe en sandwich eller et pølsehorn ved bageren. Ved slagter- og delikatesseafdelingen er dog et endnu større udvalg.

Lommer og nye skilte

Inde i selve butikker møder kunderne den ene lille afgrænsede ”butik” efter den anden.

– Lommerne skal gøre det mere overskueligt for kunderne at finde ud af, hvad vi kan tilbyde inden for en kategori. Samtidig skal de skabe et hyggeligt miljø og en god stemning, fortæller Per Olesen.

Det er lidt svært ikke at tænke på storebror Bilka Future, der er bygget op efter samme koncept – dog virker reolerne i Føtex lavere, og skiltningen er lidt mere diskret.

Som et af de første Føtex-varehuse præsenterer Per Olesen nye navigationsskilte på baldakinerne. De er malet, så de ligner træværk i forskellige diskrete farver alt efter afdeling. Ved siden af tekst-skiltene er farvebilleder, der hjælper kunden med at navigere.

I de afdelinger, der ikke ligger ud mod en væg, er der opsat en sort eller hvid baldakin med bogstaver i kontrastfarven oven på reolen.

– Vores uniformer har også fået nye farver, fortæller Per Olesen.

Han er dagen før den egentlig premiere iført i en lyseblå skjorte, mens souschef Rasmus Thomsen stadig bærer den hvide.

– I grøntafdelingen har de skiftet fra beige til mærkegrøn.

Torvestemning og salatbar med lyd

Den første afdeling, kunden møder i butikken, er til højre babymad og bleer sammen med alt andet til den lille. Derefter kommer personlig pleje og ”Alt til boligen”. På den anden side af gangen er først afdelingen med dametekstil, der let kan give fornemmelse af tøjbutik, derefter kommer tøj til børn og mænd efterfulgt af sportstøj.

Næste afdeling er kolonial, der ligger ud mod væggen med sine højere hylder. Og efter den, i hjørnet, ligger en stor grøntafdeling, der med sit buede tag, en kæmpe stuebirk i midten og inventar af træ midt på gulvet oser af torvestemning.

– Frugt og grønt er også et af vores indsatsområder, og afdelingen har fået mere plads. Det giver vækst, fortæller Per Olesen.

Vi går videre til den nye slagterafdeling, der har fået en ny og åben produktionsafdeling samt en lang disk med alt fra røde bøffer til hjemmelavet lasagne.

– Den har også en ret fornuftig vækst. Personligt synes jeg, at den giver en mere rigtig slagterstemning, når kunderne kan se, hvem der står for det, der er i disken, og hvordan de laver det.

Når ansvarlig for delikatessen Mette Nielsen hælder salat i en bøtte i salatbaren, scanner hun stregkoden ind. Det betyder, at salatbaren registrerer den, hvilket dels betyder, at kunden på displayet kan se næringsindholdet i den enkelte type salat, dels at medarbejderen får besked, når salaten har noget det tidspunkt, hvor den ikke længere må sælges fra disken. Typisk efter et eller to døgn.

Om vinteren er der også fisk i disken, men i sommer må kunderne klare sig med detailpakket fisk.

– Vi tør ikke satse på, at vi kan holde den friske fisk så frisk og kold, som den skal være.

Erfarne ungarbejdere

Efter maden kommer en udvidet vinafdeling og derefter øl og vand. Halvvejs tilbage mod kasselinjen er blandt andet en elektronikafdeling, hvor en række tændte Smart TV på bagvæggen tiltrækker sig opmærksomhed.

– Vi har bevaret elektronikdisken, for afdelingen går godt. Sporten at finde de rigtige medarbejdere, der er interesserede i området og ved noget om det. Jeg har generelt stor glæde af at beholde mine ungarbejdere, når de bliver ældre og indleder et studie. De når at få en god erfaring og er en undervurderet gruppe af medarbejdere. En af mine gode medarbejdere i elektronik har været her som ungarbejder. Han læser til elektronikingeniør nu, siger Per Olesen.

Ved kasselinjen, der tæller i alt 13 kasser, er der mulighed for både at scanne sine varer selv – eller at gå gennem en af de syv betjente kasser.