Førerhund på sporet af nye markedsandele

Leder af ansvarshavende redaktør Jesper Veber Knudsen

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Lukningen af landets mindste discountkæde har på forunderlig vis ført til en tiltrængt styrkelse af den største.

Dansk Supermarkeds markedsleder Netto løber af med over 40 nye butiksplaceringer, der tidligere har tilhørt konkurrenten Kiwi, og bliver dermed den første kæde her i landet med over 500 butikker – og formentlig også en omsætning over 20 mia. kr.

Med den store tilgang af butikker har Netto som minimum fået udsat det tidspunkt, hvor positionen som landets største dagligvarekæde for alvor bliver truet af norskejede Rema 1000, hvis vækst og appetit på markedsandele ellers synes ustoppelig.

Nu er der lagt op til flere spændende runder af en formentlig langstrakt titelkamp om det danske mesterskab i dagligvarer mellem de to rivaler, som i stigende grad fortjener at skifte betegnelse fra discount til lavpris-supermarkeder.

I det ene ringhjørne har vi titelforsvareren, den genfødte veteran-skottehund Netto med 500 butikker, ny direktør i Michael Løve og et nyt koncept i støbeskeen.

Vi bringer i denne uges Dansk Handelsblad en reportage fra den første stærkt forandrede Nettobutik herhjemme.

I det andet hjørne den formstærke udfordrer Rema 1000 med 300 butikker, en franchise-fordel og branchens bedste image.

Rema 1000s adm. direktør Henrik Burkal har ganske vist erklæret sig tilfreds med de seks tidligere Kiwi-butikker, som Rema sætter sig på her i første omgang. Men der er ingen tvivl om, at han hellere havde set, at det hele var mundet ud i, at Rema kunne hente ind på Nettos forspring.

Nu sker det modsatte.

I princippet kommer der endnu en chance for flere butikker til Rema og andre kæder i en ny runde med fordeling af de omkring 30 eks-Kiwi’er, som Dansk Supermarked ikke selv skal bruge. Men det ville overraske meget, hvis Rema skulle ende med at få tilbudt mere end en håndfuld butikker med andensorteringsplaceringer.

På den måde kunne Dansk Supermarked omkostningsfrit udvise velvilje over for selv den værste konkurrent. Det er dog langt fra sikkert, at det sker. Det vil til gengæld overraske mindre, hvis Dagrofa-tilknyttede købmænd skulle være blandt dem, der bliver tilgodeset med flere butikker.

Forløbet i kølvandet på Dagrofas retræte fra discountmarkedet har nemlig skabt nye alliancer i markedet – men formentlig kun af midlertidig karakter.

Udover de direkte fordele for parterne i aftalen om Kiwi-butikkerne har Dagrofa og Dansk Supermarked også en fælles interesse i at holde Rema 1000 fra fadet, mens Rema efter oplysninger i finans.dk indgik en praktisk alliance med Aldi om sit bud på Kiwi-lejemålene.

Konkurrencemyndighederne er blevet ”orienteret” om handelen, men det spiller næppe nogen rolle af betydning i praksis. Der bliver ikke flyttet så store markedsandele, at kon-kurrencelovgivningen vil komme på tværs af Dansk Supermarkeds frihed til at fordele de overskydende lejemål.

 

Og så en korrektion: I sidste uge havde jeg her på lederpladsen ikke fået rigtigt fat i oplysningerne om størrelsen af ejendomsselskabet SG Nordics engagement i dansk detail. Det er dobbelt så stort, som jeg skrev den gang – med ca. 35 supermarkeder og seks shoppingcentre nu og planer om at nå op på 60-70 supermarkeder og 10-12 centre.

DEL
Forrige artikelKritik af højere gebyrer for kontrol
Næste artikelFremtidens Netto har fokus på fødevarer
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.