Fødevarekoncept forkorter vejen til forbrugeren

200 små fødevareproducenter og 7.500 medlemmer er indtil videre koblet op på konceptet Madsamling, der har ambitioner om endnu større udbredelse herhjemme.

Med Madsamling får små lokale producenter en ny afsætningskanal, der er direkte forbundet til forbrugerne. Foto: Madsamling

Madsamling lyder pære dansk, men konceptet er fransk, hvorfra det har spredt sig til mange øvrige europæiske lande siden lanceringen i 2011.

For et år siden åbnede den første Madsamling også herhjemme, og i sidste uge åbnede nye steder i henholdsvis Næstved og Ringe på Fyn, så der efter et år er 15 madsamlingssteder. Og flere madsamlingsteder i blandt andet Aarhus, Silkeborg og Fredericia.

– Vi åbnede lidt færre madsamlinger i 2017, end vi havde regnet med. Mit håb er, at vi åbner 20-30 madsamlinger i år, så vi kommer på ca. 40 madsamlinger. Vores erfaringer er, at medlemmerne ca. bevæger sig et kvarters tid, så madsamlinger kan godt ligge ret tæt på hinanden, siger landechef Søren Kielgast.

Visionen bag konceptet er at bringe avlere og producenter endnu tættere på forbrugerne, som Madsamling kalder medlemmer.

I stedet for at salget sker i en fysisk butik, er salget rykket på onlineplatformen Madsamling.dk, hvor medlemmer forud for hver madsamling kan indgive ordre til producenterne.

Hernæst mødes producenter og medlemmer til den ugentlige opsamlingsevent på et fast lokalt mødested, hvor den lokale vært arrangerer opsamlingen af de varer, der er handlet på platformen, og hvor der ofte også er smagsprøver og udvekslinger af opskrifter.

Værdi for pengene

Grundtanken er, at alle aktører skal opnå værdi for pengene. Således kan de små lokale producenter selv fastsætte, hvad de mener, er en fair, konkurrencedygtig pris for deres varer og beholde 80 pct. selv.

10 pct. af omsætningen går til værten og de resterende 10 pct. til Madsamling Danmark, som bl.a. bruger pengene på hjemmeside og markedsføring.

For både producenter, værter og medlemmer er det ganske gratis at være med.

– De små lokale producenter får en ny afsætningskanal, der er meget fleksibel. De bestemmer selv, om de tropper op til syv madsamlinger på en uge eller blot er med ved en.

– Det, der er helt afgørende for konceptet, er værterne, som brænder for gode råvarer og også selv kan være producent. Værten skal være god til at kommunikere og samarbejde. Gode værter tiltrækker gode producenter med fremragende produkter, som tiltrækker de fleste medlemmer, fortæller Søren Kielgast om konceptet.

Han fortæller, at der som oftest er 16-18 producenter tilknyttet hver af de 15 madsamlinger, der afholder salg en gang om ugen. En madsamling udbyder ca. 350-400 varer hver uge fra producenter inden for kød, fjerkræ, æg, frugt og grønt som den vigtigste kategori, ost, brød og meget gerne fisk, fortæller Søren Kielgast.

– Nogle producenter får meget ud af det. Andre mindre. Nogle sælger højrebskoteletter, andre krydderurter. Den største udfordring, som vi oplever, er, at det tager noget tid for medlemmerne at vænne sig til den nye handelsform, siger lanadSøren Kielgast.

Om Madsamling
Madsamling er et gratis fødevarekoncept, der bringer lokale producenter i direkte kontakt med forbrugerne.

Der er i dag madsamlinger i:
Vordingborg, Sorø, Slagelse, Køge, Bjæverskov, Næstved, Ringe, Bjert, Struer, Horsens, Stevns og to i Vejle.

Der er madsamlinger under etablering i følgende byer:
Silkeborg, Aarhus, Thylstrup Ny Vrå, Lejre, Roskilde, Asnæs, Jyderup, Hillerød, København, Frederiksberg, Helsingør, Fredensborg, Espergærde, Lyngby, Hadsten, Videbæk v/ Herning og på Samsø. Ligeledes er madsamlingerne i Hørsholm og Sakskøbing sat på standby og søger nye værter.