Flytning af Nej tak-ordning møder kritik

PostNord har uden varsel videregivet administrationen af den halvoffentlige Nej tak-ordning til reklameomdelingsmonopol

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Når danske forbrugere vil sige nej tak til at modtage reklamer i postkassen, skal det ikke længere ske via PostNord. Det offentlige postvæsen har nemlig uden varsel givet administrationen af den halvoffentlige Nej tak-ordning videre til det private selskab FK Distribution, der – udover at have næsten totalt monopol på distributionen – også har sin egen private NejTak+-ordning. En ordning, der giver forbrugerne mulighed for at tilvælge udvalgte tilbudsaviser.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsø kender ikke detaljerne i overtagelsen, men ser alligevel nogle områder, som vil kræve Forbrugerrådets opmærksomhed.

– FK Distribution er ikke bare en distributionsvirksomhed. Virksomheden har sin egen Nej Tak+-ordning, der er skruet sammen, så FK Distribution kan fastholde sit monopol. Den dobbeltrolle kan være problematisk, siger Vagn Jelsø.

Adm. direktør for De Samvirkende Købmænd John Wagner mener også, at advarselslamperne skal blinke.

– Det er problematisk, når et marked udvikler sig til, at der i realiteten er monopol på omdeling af de adresseløse forsendelser. Det gør det ikke lettere for andre at komme ind i markedet, siger han.

Eftersom Nej tak-ordningen er blevet til som en aftale i branchen med deltagelse af både Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk, opfattes den som mere eller mindre offentlig.

Det pålægger ifølge Vagn Jelsø FK Distribution et samfundsmæssigt ansvar.

– Det er ikke bare en privatkommerciel opgave, FK Distribution har overtaget, siger han.

Ønsker mere åbenhed

PostNord har ifølge postloven måttet dele listen over nej tak-sigere med andre interessenter, ligesom postvæsenet løbende har offentliggjort tal for, hvor mange der er tilmeldt ordningen. Det ser Forbrugerrådets vicedirektør gerne fortsætter.

– Det er ikke nogen hemmelighed, at vi kæmper for at få en ordning, der betyder, at forbrugerne skal sige ja til at få tilbudsaviser, hvis de er interesserede – i stedet for nej. Vi vil gerne kunne følge tallene for at finde ud af, hvornår det er relevant at skifte til en ja tak-ordning, siger han.

Ind til videre er der ingen tal på FK Distributions website, og adm. direktør Lasse Ingemann Brodt ved endnu ikke, i hvilken form virksomheden eventuelt vil offentliggøre tallene – og om de eventuelt skal suppleres med tal fra virksomhedens NejTak+.

– Vi har jo mulighed for at nuancere oplysningerne, fordi der er ca. 600.000 husstande, der modtager tilbudsaviser, selvom de har sagt Nej tak. Vi har endnu ikke lagt os fast på, hvordan det bliver offentliggjort, siger Lasse Brodt i en mail til Dansk Handelsblad.

Han henviser til FK Distributions egen ordning, der betyder, at forbrugeren kan udvælge en række tilbudsaviser, som de gerne vil modtage.

Når Forbrugerrådets vicedirektør ser den ordning som problematisk, til trods for, at det er en ja-ordning, skyldes det dels, at tilbuddet kun gælder de tilbudsaviser, som FK Distribution administrerer – hvilket dog lige nu er stort set alle – dels at forbrugeren i den ordning skal give sit samtykke til FK Distribution – ikke til den kæde, der udsender reklamen.

FK Distribution har ikke hidtil delt oplysninger om, hvem der siger ja, med kæderne.

Læs også: PostNord sender Nej tak-ordning videre til privat distributør