Flere smæk til Walmarts britiske kæde

Asda er trængt af discountkæderne Aldi og Lidl i Storbritannien. Foto: Walmart

Walmart-ejede Asda er endnu en gang den store taber i en helt frisk opgørelse over markedsandele i Storbritannien fra analysevirksomheden Kantar.

I en tre måneders periode frem til midt i august kommer Asda ud med en markedsandel på 15,7 pct., hvor den et år tidligere var oppe på 16,6 pct.

De tre øvrige af markedets fire største taber hver 0,2 procentpoint, så Tesco lander på 28,1 pct., Sainsbury’s på 16,1 pct. og Morissons på 10,6 pct.

Vinderne er endnu en gang discountkæderne Aldi og Lidl, der holder tocifrede vækstprocenter på årsbasis og lander på de hidtil højeste markedsandele med 6,2 pct. til Aldi og 4,5 pct. til Lidl.

For et år siden havde Aldi 5,6 pct. og Lidl 4,1 pct.

DEL
Forrige artikelSådan erobrer Aldi det engelske marked
Næste artikelForbrugernes humør er i bedring
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.