Flere digitale fordele til loyale Coop-kunder

En madkonto med indbygget gratis kredit på 1.000 kr. er det seneste initiativ, der skal hente flere kunder til Coop app 

Coops vil opbygge stærke digitale relationer til medlemmerne, fortæller koncerndirektør Jan Madsen. Senest med lanceringen af madkontoen med indbygget gratis kredit på 1.000 kr. Foto: Henrik Frydkjær

Mens Coop står foran en milliardinvestering i koncernens bagvedliggende it-systemer, er der til gengæld anderledes fremdrift med at gøre Coops relationer til de 1,7 mio. medlemmer endnu mere digital.

Omdrejningspunktet for den stærkere relation er Coop App, der efter 15 måneder er blevet downloadet over 800.000 gange og har tæt ved en halv million registrerede brugere – og som måned for måned er på listen over de mest populære gratis apps i Danmark.

Coops intention er at give dem, der downloader appen, nogle ekstra fordele.

Senest er appen blevet udvidet med en tilknyttet madkonto, hvor Coops medlemmer dels får adgang til en gratis madkredit på op til 1000 kr. per måned og dels får mulighed for at tanke 1.000 kr. op mod at få 50 kr. lagt oven i beløbet i udvalgte kampagneperioder.

– Madkreditten skyldes, at vi i sidste uge op til lønudbetaling kan se, at forbruget falder ret drastisk, ca. 7 pct. Det, der sker, er, at kunderne køber lidt mindre og lidt billigere og dårligere varer. Selv om mad kun udgør lidt over 10 pct. af den disponible indkomst, så har mange alligevel brug for at skrue ned for madforbruget den sidste uge op til lønningsdag. Der synes vi jo, at mad burde være det sidste, man skruer ned på, og derfor kan man så aktivere denne her madkredit, forklarer Jan Madsen om initiativet.

Koncerndirektøren vil kort efter lanceringen ikke fortælle præcist, hvor mange madkonti, medlemmerne har oprettet i deres apps, men ifølge Jan Madsen tegner madkontoen til at blive en succes.

– Det er gået langt over forventning. Vi havde forventet moderate tal, men ligger langt over. Vi har sat en målsætning, der hedder 20.000 madkonti i 2018, og det får vi intet problem med at opnå. Nu er det jo tidligt, og vi har heller ikke været ude at markedsføre det endnu, men potentialet er åbenbart langt større, end vi havde regnet med, fortæller han.

I december kørte Coop således dagskup med store rabatter og lagde en skrabekalender ind i appen, som blev spillet af 1,2 mio., og hvor 300.000 efterfølgende var forbi deres lokale Coop-butik for at indløse de vundne præmier.

– Det var en måde at få direkte kontakt med vores medlemmer, få dem ind i appen og give dem noget relevant indhold, der samtidig flyttede kundestrøm, fortæller Jan Madsen.

En økonomisk fordel

Flere og flere fordele er efterhånden bygget på Coops App-univers. Med appen kan man således betale i Coops butikker, registrere og betale optjent medlemsbonus, se den digitale tilbudsavis, modtage 20-25 personlige tilbud hver uge og hente inspiration til madlavningen.

I det næste halve år vil Coop teste det nye initiativ for at se, hvor stor en ekstra loyalitet det giver, inden virksomheden helt fastlåser sig på, hvad det er for fordele, der følger, når et medlem optanker 1.000 kr. til brug i Coops-butikker.

For selv om udgangspunktet er 50 kr. oveni optankningsbeløbet på 1.000 kr., kan det godt være, at Coop ender med at give 3 eller 7 pct. ligesom Coop endnu ikke har fastlagt, om optankningen skal være mulig hver måned eller i kampagneperioder.

– Vi håber, at finansieringen kommer med den rejse, vi skal på, hvor vi dels har nogle lavere priser ude i butikkerne og dels kører med lidt lavere tilbudspres i tilbudsavisen. Hvis man sammenligner med de rabatter, vi giver i tilbudsavisen, så ligger 5 pct. væsentligt under. I sidste ende vil vi gerne belønne de kunder, der handler ved os hele tiden og ikke kun de prisjægere, der går ind og plukker et par enkelte tilbud, fortæller Jan Madsen.

Udfordring med ældre kunder

Coop mødte i december kritik fra blandt andre Ældre Sagen for, at det kun er de medlemmer, der har Coops app, der har mulighed for at købe dagens kup, mens medlemmer uden en app ikke kunne opnå prisrabatten.

Og Coops øverste ansvarlige for den digitale udvikling erkender da også, at ældre medlemmer uden en smartphone kan være en udfordring.

– Den digitale dialog med vores kunder giver Coop fordele, som vi gerne vil dele med de kunder, der indgår i dialogen. Der er en gruppe, som vi ikke kan nå gennem en smartphone – derfor kommer vi heller aldrig til at udfase almindelige tilbud eller medlemstilbud, der udgør hovedparten af den rabat, der gives til vores kunder.

– Gruppen, der har svært ved at indgå en digital dialog med os, bliver heldigvis mindre og mindre. Vi gør vores digitale løsninger så brugervenlig som muligt, og vi vil også se på de erfaringer, Ældre Sagen selv har gjort med deres populære app. Vi vil gerne have vores løsning ud til så mange som muligt. Hvis vi vil have den digitale dialog, så bliver vi nødt til at bruge appen, fortæller Jan Madsen.