FK Distribution står på spring til at overtage PostNord-kunder

PostNords dybe krise kan medføre en tilgang af nye kunder hos konkurrenten FK Distribution

PostNord opgiver i fremtiden at uddele reklamer og lokale ugeaviser. Foto: Alex Tran.

PostNords dybe krise betyder i praksis et farvel til omdeling af tilbuds- og ugeaviser, da PostNord fra 1. januar 2018 ikke længere kan foretage distributionen samme dag til alle borgere. Derfor kan PostNords nye distributionsmodel også betyde endnu flere kunder hos konkurrenten FK Distribution, der i dag er næststørst på markedet med en samlet omsætning på ca. 590 mio. kr. i 2016.

I en selskabsmeddelelse fra ejeren af FK Distribution, North Media, lyder vurderingen, at denne nye situation kan betyde, at nogle af PostNords kunder på markedet for omdeling af adresseløse forsendelser og ugeaviser vil vælge FK Distribution til at omdele deres udgivelser.

”Såfremt nogle af PostNords nuværende kunder vælger at indgå samarbejde med FK Distribution, forventes det dog alt andet lige at få en positiv indvirkning på FK Distributions omsætning og resultat”, oplyser North Media i selskabsmeddelelsen.

Uændrede forventninger
North Media skriver dog, at markedet for omdeling af ugeaviser og adresseløse forsendelser har været faldende siden 2010, og at denne udvikling givetvis vil fortsætte.

North Media forventninger til 2017 er derfor foreløbigt uændret, og at koncernen vil omsætte for 865-910 mio. kr. samt at EBIT før særlige poster vil udgøre -5 til -30 mio. kr.

Den nye situation på distributionsmarkedet kan måske betyde et gensyn med Coop Danmark som kunde i FK Distribution.

PostNord skippede netop FK Distribution til fordel for PostNord fra starten af 2016, hvilket var en stor medvirkende årsag til det kraftige fald i FK Distributions omsætning sidste år.

Hos Coop Danmark, der i dag får distribueret tilbudsaviser gennem PostNord, er beskeden kort og klar i vurderingen af, hvad PostNords retræte kommer til at betyde.

– Vi forventer ikke, at det vil få nogle konsekvenser, hverken for vores kunder eller økonomi, lyder meldingen fra informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

DEL
Forrige artikelHidtil bedste resultat for Royal Unibrew
Næste artikelColgate vinder Årets Lancering 2016
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.