Finn Tang skal genrejse Aldi

Før Aldi igen kan blive en overskudsforretning i Danmark, skal omsætningen hæves markant. Og det ansvar hviler alene på Finn Tangs skuldre

Adm. direktør Finn Tang har dyb tiltro til, at Aldi kan hæve omsætningen og blive en overskudsforretning på sigt. Foto: Ulrik Samsøe Figen

Hver topchef i dansk dagligvarehandel står overfor sine udfordringer og opgaver. For Aldi Danmarks adm. direktør Finn Tang var missionen i den grad forhåndsdefineret, da han startede som kædens nye topchef 1. september sidste år.

Skab salgsvækst på det stærkt konkurrenceprægede dagligvaremarked og forbedre bundlinjen, så Aldi Danmark med tiden igen kan blive en overskudsforretning for den tyske ejer, Aldi Nord.

Ikke siden 2009 har Aldi formået at skabe overskud herhjemme.

Siden 2010 har kæden således tabt 1,2 mia. kr. på det danske marked, og 2017 bliver heller ikke året med sorte tal på bundlinjen.

– Mit hovedfokus er, at vi skal øge omsætningen per butik. Det er omsætningen, der er det vigtigste nøgletal og som skal drive udviklingen, hvor det tidligere har været omkostningerne. Det er klart, at vi er i en branche, hvor marginalerne er små, så hvis du ikke har styr på omkostningerne, så kan du heller ikke lave en god forretning. Dermed ikke sagt, at vi ikke længere skal have fokus på omkostningerne, men lave omkostninger er ikke lig med en høj omsætning. Desværre, siger Finn Tang om opgaven der venter.

Vurdér alle placeringer

Ifølge tal fra Retail Institute Scandinavia omsætter Aldis danske butikker i snit for 23 mio. kr. hvert år, og det er alt for lidt, erkender Finn Tang.

Få måneder før Aldi rundede 40 år i Danmark, valgte kæden at lukke 32 underskudsgivende butikker uden nogen reel fremtid.

Lukningerne fulgte i kølvandet på et regnskab, som ganske vist var forbedret 54 mio. kr. på bundlinjen, men som stadigvæk udviste et stort minus på 243 mio. kr.

Ifølge topchefen er Aldi dog langt fra færdige med at transformere kædens butiksnet til større butikker med endnu bedre placeringer.

– Det, vi ser på, er, om butikkerne er fremtidssikret. Har de den rigtige placering i byen og har de den rigtige størrelse. Et bruttoareal på 1.200 kvm. vil vi gerne have de fleste steder, bortset fra midten af København og Aarhus. Og ikke mange af vores butikker er 1.200 kvm. i dag. Vi har stadigvæk en lang række butikker, som ikke har den rigtige størrelse eller placering. Så hele ejendomssiden vil blive gennemarbejdet med nye friske øjne for at se, hvordan vi skal tilrettelægge vores butiksnet. Her vil der komme til at ske mange ting de kommende år, bedyrer Finn Tang.

Over 200 butikker

I sidste uge åbnede kæden en ny butik i Silkeborg, så kæden i dag tæller 189 butikker. Det laveste butiksantal for discountkæden i mange år. Og ambitionen er dog også åbninger af endnu flere nye butikker.

– Hvis vi kigger ud i fremtiden skal vi have flere end 189 butikker. På den længere bane kommer vi over 200 butikker og får et topmoderne butiksnet, siger Finn Tang.

Skal den plan realiseres, kræver det villig kapital fra den tyske ejer. Og det er Aldi Nord også klar til, fortæller Finn Tang.

– Det er det gode ved at have Aldi som ejer, at det er en kapitalstærk ejer. Og det kan sagtens være, at det trecifrede millionbeløb, som tidligere er meldt ud, bliver endnu større. For hvis du skal tage fat i så mange butikker, er der også brug for en stor investeringssum. Aldi Nord har commitment til Danmark. Det er også derfor, jeg er sat i spidsen for Aldi Danmark. Havde man ikke villet Danmark, havde man nok stoppet før den proces, vi tager hul på nu, siger Finn Tang.

Tocifrede vækstrater

Finn Tang har en HD i regnskab, og netop et konstant fokus på de økonomiske nøgletal går topchefen meget op i.

I en virksomhed med et underskud nær den kvarte mia. kr. ud af en omsætning på godt 3,7 mia. kr. er et overskud på bundlinjen ikke noget, der skabes over et år, og derfor vil Finn Tang heller ikke melde offentligt ud, hvornår Aldi igen giver overskud herhjemme.

– For at vi kan have en bundlinje, som vi på langt sigt kan leve af og præsentere for vores ejere, skal omsætningen sættes markant i vejret. Og det er tocifrede vækstrater, vi taler om. Det ultimative succeskriterium for enhver virksomhed er at give overskud, så det skal vi også have i Aldi, fortæller Finn Tang.

I første omgang er missionen dog at hæve butikkernes omsætning.

– En bedre toplinje er en forudsætning for, at du kan forbedre bundlinjen. Da jeg forlod Lidl, var der tre kæder, der havde en høj gennemsnitsomsætning per butik og gav overskud. Netto, Rema 1000 og Lidl. Og så var der tre andre kæder, Fakta, Aldi og Kiwi, som havde en lav omsætning per butik, og hvor man tabte store beløb i alle tre kæder. Det, der er en forudsætning for at kunne tjene penge i Aldi, er at gennemsnitsomsætningen per butik stiger. Derfor er omsætningen alfa og omega som nøgletal nummer et og ikke effektiviseringer. Dermed ikke sagt, at vi ikke skal tage de effektiviseringer, der kan være, siger Aldi-direktøren.

Pris og image

Som hardcore discountkæde har Aldi altid haft fokus på pris som parameter nummer et, men prisen alene er ikke nok til at trække kunder til kædens butikker og skabe overskud.

I forsøget på at genrejse Aldi tog kæden derfor sidste sommer hul på en omfattende moderniseringsplan, der helt grundlæggende skulle give Aldis kunder bedre butiksoplevelser og tiltrække nye kunder til discountkæden.

Nogle af de vigtigste nye tiltag er blandt andet opsætning af nye kasselinjer og installering af pantautomater, som kæden er godt i gang med i hele butiksnettet.

Samtidig har Aldi fra årsskiftet iværksat udrulningen af et nyt butikskoncept 1.1, der med nyt interiør, indretning og farver skal hæve kædens image blandt de hjemlige forbrugere.

Men Aldis topchef vil også forstærke discountkædens fortælling.

– Aldi står som garant for topkvalitet produceret under ordnede forhold. Bag Aldis apparat arbejder vi benhårdt med fødevaresikkerhed, bæredygtighed og kvalitetssikring. I flere af de kvalitetsundersøgelser, der er herhjemme i forskellige medier har vi også mange produkter, der er bedst i test til prisen. Vi har en super god kvalitet. Det ved vi. Det ved jeg og et par tusinde andre aldianere. Men der er altså 5,6 mio. andre danskere, som vi skal have overbevist.

– Aldi Danmark har et stort potentiale. Vi vil se Aldi som en stærkere og anderledes aktør på det danske marked, og det er også derfor, jeg tror, vi kan løfte omsætningen, siger Finn Tang.