Finn Tang ny topchef for Aldi

Tidligere Lidl-direktør Finn Tang er ny adm. direktør for Aldi Danmark, hvor udfordringerne i den grad står i kø

Der venter Aldis nye adm. direktør, Finn Tang, store udfordringer. Fotograf: Stine Heilmann

Det bliver den tidligere Lidl-direktør Finn Tang, der får til opgave at få Aldi på ret køl og få endnu flere kunder ind i kædens butikker.

1. september skal 51-årige Finn Tang stå i spidsen for Aldi Danmark og eksekveringen af kædens storstilet investeringsplan på et trecifret millionbeløb, som Aldi netop har igangsat.

Her vil kæden give kundeoplevelsen et tiltrængt løft gennem moderniseringer af butiksnettet og en stærkere kommunikation af forretningskonceptet “højeste kvalitet, til den laveste pris, uden at gå på kompromis med ansvarligt producerede varer”.

– Som Aldis konkurrent igennem 10 år kan jeg kun sige, at jeg altid har haft stor respekt for Aldi som den dagligvarekæde der sætter prisniveauet for alle andre, og jeg er meget stolt over at have fået denne mulighed. Jeg har nok set Aldi som en tiger, jeg håbede ikke kom op i fart. Det, jeg skal nu, er at løfte det store potentiale, Aldi har, fortæller Finn Tang.

Vil øge omsætningen
Aldi Danmarks nye topchef har i forvejen erfaringer med skabe resultater på et benhårdt discountmarked. Og det er der i den grad brug for hos Aldi, der de forgangne seks år har haft et underskud på samlet ca. 1,2 mia. kr. i Danmark.

– Aldi har allerede sat gang i en modernisering af butiksnettet, har appetit på flere butiksåbninger, og har de rigtige varer på hylderne. Nu er jeg kommet med på den rejse, der begyndte i juni med at skabe bedre kundeoplevelser i butikkerne, og et endnu stærkere varesortiment som er øget med over 30 pct. siden sidste år, og har fokus på friskvarer, økologi, og ansvarlig produktion – stadig til markedets laveste priser, siger Finn Tang og uddyber:

– Min første prioritet bliver, at øge omsætningen og få flere kunder i butikkerne, og det skal ske ved at kommunikere vores DNA langt bedre til danskerne, og gøre medarbejderne stolte og glade, så de kan overraske med positive kundeoplevelser. Jeg går efter at skabe succes, for succes er det bedste brændstof for en organisation, siger den nye topchef.

Inden han op mod årsskiftet bliver operativ på det danske hovedkontor i Albertslund, venter der nu en 3 måneders introduktion til Aldi-koncernen i Europa.