For tre måneder siden åbnede verdens største gastronomiske temapark i italienske Bologna.

Der findes ikke noget tilsvarende i verden, og det er svært ikke at blive overvældet over både proportionerne og ambitionerne i FICO Eataly World FICO står for Fabbrica Italiana Contadina (den italienske bondefabrik).

Fico er samtidig det italienske ord for “figen”, og et slangord for “cool”. Ifølge stifterne skal parken fejre det kulinariske og det landbrugsfaglige håndværk, der ligger bag fødevarer fra Italien.

Det er branding af det italienske køkken, af alting “Made in Italy” og ikke mindst for Eataly-kæden selv, der er på vej ud i hele verden med deres butikker.

100.000 kvm. fødevareparadis

Allerede på parkeringspladsen står det klart, at der skal sættes god tid af til besøget. Her står nemlig hundredvis af trehjulede cykler i voksenstørrelse klar, så man kan komme rundt i FICO Eataly World uden at få alt for ømme ben.

Er man ikke til cykler, har FICO sin egen bus, som triller omkring på området med gæsterne.

Indenfor i varmen venter intet mindre end 100.000 kvadratmeter fødevareparadis, der skal vise alt, hvad Italien kan på fødevarefronten fra trøffeljagt til fremstilling af is.

Vi møder både de små lokale producenter, kooperativer og store konsortier, der har bygget flagskibsrestauranter og demonstrationsfabrikker inde i FICO Eataly World. 40 virksomheder har egentlige produktionsanlæg på stedet.

Demonstrationsfabrikkerne befinder sig bag glas, så man standse op og se, hvordan produktionen foregår.

Hver fabrik har desuden daglige demonstrationer af fremstillingsprocessen.

80 daglige workshops

Vi besøger FICO Eataly World en tirsdag i februar, hvilket tydeligvis ikke er højsæson. Men alt er åbent, og alle de 80 daglige demonstrationer og workshops afvikles.

Det kan f.eks. være fremstilling af ost, bagerirobotter i fuldt sving med lave biscotti, produktion af tomatsauce eller den sorte prosciutto fra Calabrien.

Der er temaområder dedikeret til særlige spiser såsom mortadella eller trøfler.

Der er afdelinger for olivenolie og for balsamico, hvor man kan lære om forskellen på de forskellige typer og se de forskellige jordbunde, der danner grundlaget for forskellene.

Kendte brands som Grana Padana og Parmigiano Reggiano har deres egne flagskibe i FICO Eataly World. Her promoveres både den kærlige fremstillingsproces, den gode smag og den egn, produkterne stammer fra.

Adskillige brands har deres egen bar og restaurant tilknyttet som del af oplevelsen, så man kan vise f.eks. Grana Padanas alsidighed i køkkenet.

Nogle af workshoppene koster penge og varer op til to timer. Det gælder f.eks. pasta- og bagekurser, eller en masterclass med nogle af Italiens førende vinmagere.

Til gengæld er demonstrationer af f.eks. oste- eller tomatsauceproduktion gratis.

Unikke produkter der kun sælges her

Vi når dårligt nok at planlægge, hvilken vej vi vil bevæge os i hallerne, før vi er hevet med i vores første demonstration. Det er Roboqbo, som laver maskiner til bl.a. produktion af marmelade, der lokker.

Normalt fremstiller virksomheden ikke selv fødevarer, men det gør de her i deres fabrik, kaldet “laboratoriet”.

Roboqbo har sin egen butik i FICO Eataly World, hvor de sælger de produkter, der fremstilles i laboratoriet.

Sådan er det også med en stor del af sortimentet i den Eataly-butik, som ligger i hallerne.

Butikken er fyldt med produkter fremstillet i FICO’s minifabrikker.

Ud på trøffeljagt

Hvis man ikke bliver mæt, er man selv ude om det. 45 spisesteder står klar med noget for enhver smag og pengepung.

Man kan nappe en en bruger på Il Barbecue til fem euro, eller man kan slå sig ned i Michelinrestauranten Amerigo.

FICO Eataly World har naturligvis et stort vinområde med alt i italienske druer. Baren serverer 100 forskellige vine pr. glas, og vinområdet har sit eget auditorium med foredrag og smagninger.

En af de udendørs aktiviteter er trøffeljagt i et lille område, der er lavet som et habitat svarende til trøflernes hjemegn Umbrien. Indenfor står trøffelproducenten Urbani klar med en lang række trøffelprodukter og en restaurant med trøfler på menuen.

Bologna – City of Food

Idémanden bag FICO Eataly World er Oscar Farinetti, stifteren af Eataly, som også er blandt investorerne.

Coop Italia er en anden investor, ligesom byen Bologna er det.

Bologna markedsfører sig selv som “City of Food”, så FICO Eataly World passer perfekt ind i byens turismestrategi. Omend restauranter og torvemarkeder i det centrale Bologna ikke har meget til overs for den nye konkurrent uden for byen.

De beskylder FICO Eataly World for at være uautentisk og endda uitaliensk. Men hvis målet på seks millioner årlige besøgende nås, kan det være, piben får en anden lyd.

FICO Eataly World ligger i et industrikvarter otte kilometer fra Bolognas centrum. Der går shuttlebusser fra Bologna Centrale hver halve time (oftere i weekenden). Der er åbent alle dage fra kl. 10 til midnat, og der er gratis adgang.

Højhastighedstoget Frecciarossa fra Milano til Bologna tager en god time.