Krokodiller, klovne og rock-ikoner.

Det er næsten ingen grænse for, hvad kunderne kan møde i landets indkøbscentre i efterårsferien. Og det er ikke kun for sjov, at centrene investerer et stort, men ukendt beløb i events. Underholdning er blevet et must.

- At lade være med at skabe events og underholdning i en efterårsferie vil være det samme, som da nogle dagligvarekæder undlod at sende tilbudsaviser ud. Uden aktiviteter vil et center opleve et betragteligt fald i kundeskaren, siger Per Nyborg, adm. dir. i Institut for Center-Planlægning, ICP.

Kundestrømmen i landets butikscentre har ifølge Per Nyborg været status quo nogle år, men i år er den steget med et par procent. Og efterårsferien skal gerne give kundestrømmen et ekstra skub. Men så skal børnefamilierne fristes med aktiviteter, der kan konkurrere med de steder, familien plejer at tage hen - så som børnevenlige museer og zoologiske haver.

Foto: Helle-Karin Helstrand Den lille skægagame fra Dyreparken fra Eskilstrup på Falster må gerne røres ved under besøget i City Vest ved Aarhus.

- Familierne holder ferie, og man er indstillet på at foretage sig noget sammen. Børnefamilien er en primær målgruppe for centrene, så det er naturligt, at man satser rigtigt meget på efterårsferien. Men trenden breder sig til flere højtider som blandt andet Black Friday og Halloween. Jo flere begivenheder, jo mere er der, man kan markedsføre sig med, siger Per Nyborg.

En ny forretningsmodel

Hverken Per Nyborg eller Louise Byg Kongsholm, adm. dir. i Pej Gruppen vil komme med et bud på, hvor mange penge centrene investerer i aktiviteter.

- Men det er helt sikkert ikke gratis. Events og underholdning i vinterferien og efterårsferien samt december måned er næsten blevet et must i dag. Når alle andre centre gør det, så bliver man nødt til selv at hoppe på bølgen for ikke at fremstå som uattraktive, siger Louise Byg Kongsholm.

Hun tilføjer, at der er opstået en hel forretningsmodel for dem, der leverer underholdning og udstillinger og tager dem på turne rundt i landet.

- Lidt ligesom de store torvemarkeder, der tager på rundtur i landet fra by til by.

Ifølge en pressemeddelelse fra shoppingcentret Fields blev landets tre største centre besøgt af godt en halv mio. i efterårsferien 2016. Til sammenligning forventer Experimentarium et besøgstal på cirka 20.000 i efterårsferien i år, og Nationalmuseet regner med 45.000 - 50.000 gæster.

Oplevelser hele året

Det er dog ikke kun ved højtiderne, at oplevelser skal trække kunder ind i centrene. De seneste år er der dukket flere spisesteder op i mange af de store centre, og senest har et nyt center i Vanløse, Kronen, slået dørene op med det som Ole Hammershøj, Senior Director, Head of Retail ved Erhvervsmægleren CBRE, beskriver som ”et nyt centerkoncept med uderummet som hyggelig stemningsskaber”.

Kronen er ifølge Erhvervsmægleren CBRE et godt eksempel på en global tendens inden for detail, hvor muligheder for oplevelser kombineres med shopping.

- Vi har i de senere år set, at internethandlen eksploderer, mens detailhandlen stagnerer. Den udvikling forsøger man flere steder at udfordre – enten via innovative concept stores, et større fokus på service og æstetikken i oplevelsen og i et mix med restaurationer. Det er den summende stemning af liv, vi sælger, den får du ikke foran skærmen i sofaen. Kronen bliver Vanløses nye mødested, siger Ole Hammershøj.

Foto: Helle-Karin Helstrand

City Vest i Brabrand holder 10-12 lørdagsevents, LørdagsLykke, om året. Disse events er særligt rettet mod børnefamilier, og er oftest med aktører, som er kendt fra børne-
TV som Hr. Skæg eller Motor Mille. Der er større events i vinterferien, sommerferien, efterårsferien og op til julen (juleland, piratland, Kokkeskole m.m.)
Centerchef Anette Vestergaard Torp forventer ca. 25-30 pct. flere gæster til efterårsferie-eventen.

DEL
Forrige artikelTidligere Coop-direktør indtræder i Uhrenholts direktion
Næste artikelSalget af nydelsesvarer er på retur
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.