Fald i tobakssalg rammer 7-Eleven

Efter år med konstant fremgang præsenterer conveninecekæden et regnskab med et lille fald i top og bund. Nye butikker er på vej

Adm. direktør Jesper Østergaard, Reitan Convenience Denmark. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Conveniencekæden 7-eleven lander i år et regnskab med en omsætning på 2,1 mia. kr. mod 2,2 mia. kr. året før.

Driftsresultatet (EBIT) lander på 50,5 mio. kr., hvilket til gengæld er en fremgang på 2 mio. sammenlignet med 2016. Det viser det netop offentliggjorte regnskab for Reitan Convenience, der står bag 7-Eleven i Danmark.

Overskuddet efter skat ligger på 35 mio. kr., hvilket er 2,5 mio. kr. mindre end året før.

– Driftsresultatet er negativt påvirket af en lidt lavere indtjening fra vores datterselskab Scandinavian Fuel Infrastructure, som ejer og driver brændstofinfrastrukturen for vores Shell/7-Eleven servicestationer. Den faldende indtjening her skyldes primært den hårde konkurrence og priskrig på brændstof i Danmark, siger Jesper Østergaard.

Vækst i mad og drikke

Kæden havde ved årets udgang 183 butikker, og der er sket et fald i omsætningen i sammenlignelige butikker på 1,4 pct.

– Den negative like-for-like-udvikling skyldes primært et fald i salget af tobak på 4 pct. Trods tilbagegangen er vi godt tilfredse, for vores kerneforretning, salg af varme og kolde drikke samt mad og bageri vækster. Ikke mindst er der fremgang i de sundere alternativer, siger adm. dir. for Reitan Convenience Jesper Østergaard.

Nedgangen på bundlinjen kommer efter en lang årrække med fremgang i både bruttofortjeneste og resultat efter skat. I 2014 vendte 7-Eleven resultatet fra underskud til conveniencekædens første overskud i Danmark.

Afkastningsgraden for 2017 blev knap 17 pct., hvilket ledelsen anser for at være tilfredsstillende. Egenkapitalen ligger ved udgangen af 2017 på godt 110 mio. kr.

Omsætningen for 7-Eleven forventes at lande på 2,2 mia. kr. i 2018, ligesom ledelsen ifølge ledelsesberetningen forventer en mindre resultatforbedring.

Åbner nye butikker

7-Eleven har tidligere rundet 200 butikker, men franchisetager DSB Kort&Godt har løbende lukket ikke rentable butikker, fordi de togrejsendes i stigende grad benytter rejsekortet og digitale billetter og derfor ikke kommer ind i butikkerne. I løbet af 2017 har DSB lukket fire butikker.

Til gengæld har Reitan Conveninece de seneste år bl.a haft succes med at åbne butikker på fire af landets sygehuse – senest Herlev Hospital i december 2017. Kæden tester ligeledes konceptet ”Deli by 7-Eleven”, der fortsat udvikles.

– De sidste par år har vi haft fokus på konsolidering, men i løbet af 2017 havde vi igen fokus på at finde gode beliggenheder til nye butikker. Det arbejde fortsætter i år – i begyndelsen af april åbnede vi to nye, flotte butikker i København – på Gammeltorv og i Store Kongensgade, fortæller Jesper Østergaard.

I budgettet for 2018 er der budgetteret med yderligere åbninger.

– Men antallet vil afhænge af muligheden for at finde gode beliggenheder. Vi fortsætter også med at udvikle vores signaturkategorier: Mad, bageri og varme/kolde drikke, siger Jesper Østergaard.

 

DEL
Forrige artikel7-Eleven kårer kædens bedste købmænd
Næste artikelWefood åbner madspildsbutik i Aarhus
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.