Fairtradeambitioner på 3 mia.kr.

Direktøren for den danske organisation bag Fairtrade Mærket, Jonas Giersing, løfter over for Foodculture. dk sløret for særdeles høje ambitioner for salget af faitradevarer her i landet. - Kendskabet til Fairtrade Mærket er vokset og vokset de seneste år, og vores ambition er at konvertere det kendskab til højere køb. Vores 2020-plan er at femdoble omsætningen i forhold til 2013, siger han til nyhedstjenesten.
I 2013 var salget på 606 mio. kr. , og det skal altså øges til over tre mia. kr. på fem år.
Fairtradedirektøren håber, at supermarkederne vil hjælpe forbrugerne med at
vælge flere fairtradevarer
gennem "choice editing", hvor kæden fravælger billigere varer i udvalgte kategorier.
- Vi ved, at forbrugere kan have svært ved at vælge Fairtrade og økologi, hvis der er billigere alternativer lige ved siden af. Derfor håber vi, at supermarkederne i højere grad kommer på banen og med choice editing træffer nogle etiske valg på forbrugernes vegne.
- Det er en trend, som er langt større i udlandet. For eksempel er der supermarkeder i England, som kun tilbyder deres kunder Fairtradebananer. Den trend håber og tror vi på, kommer til Danmark i endnu større grad, siger han til FoodCulture.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis