Fairtrade-salget nærmer sig milliarden

Salget af Fairtrade-mærkede produkter steg med cirka 13 procent sidste år

Foto: Fairtrade

Salget af Fairtrade-produkter gav sidste år en omsætning i butikkerne, der ligger meget tæt på én mia. kr.

Salget steg med cirka 13 procent sidste år, hvilket gav en estimeret detailomsætning på 981 millioner kroner.

Det betyder, at en dansker nu i gennemsnit bruger 170 kr. på Fairtrade-mærkede varer om året mod 151 kr. året før.

Stigningen kommer blandt andet fra kaffe og bananer. Kaffe er steget med 26 procent i volumen for hele bønner og 13 procent for instant i volumen, hvorimod den populære gule frugt er steget med 14 procent i volumen. Kakao-kategorien har også taget et kvantespring og er vokset med hele 20 procent i volumen for chokolade-færdigvarer.

Bønderne og arbejderne i Fairtrade-systemet er garanteret en minimumsindtægt, og derudover tjener de en Fairtrade-bonus, som er en ekstra sum penge, de bruger på at udvikle deres lokalsamfund og deres produktion. Salget af Fairtrade-mærkede varer i Danmark genererede sidste år en bonus på over 2,2 millioner US dollars.

Fairtrade er en international mærkningsordning, hvis primære mål er at forbedre arbejds- og levevilkårene for bønder og arbejdere i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika. På det danske marked findes der omkring 1.400 Fairtrade-mærkede produkter.