Færdigretter får mere plads i tilbudsavisen

Markedsføring af dyrefoder og babyartikler stiger, mens vin falder

Dyremad får mere plads i både tilbudsavis og butik. Her fra Bilka i Randers, hvor noget dyremad er kommet på køl. Foto: Helle-Karin Helstrand

Færdigretter er blevet mere hyppige i tilbudsaviserne. Således er de nemme middagsretter blevet markedsført 11 pct. flere gange i første halvår af 2018 sammenlignet med samme periode sidste år.

Færdigretter ligger på en niendeplads på listen over, hvor ofte en vare bliver markedsført, viser Tilbudsdatas gennemgang af ugens tilbudsaviser fra dagligvarekæderne.

Et godt stykke længere nede på listen ligger snacks og chips, der dog også har fået mere plads. Varer inden for disse kategorier har været markedsført med 5 pct. flere tilbud end i første halvdel af 2017.

På plads nummer 29 og 30 ligger henholdsvis dyremad og babyartikler, der markedsføres i stigende grad. Således har dyremad i første halvår af 2018 været markedsført 30 pct. flere gange end i samme periode 2017.

For babyartikler gælder det, at der er sket en stigning på 15 pct. fra sidste år til i år.

I toppen af listen ligger vin, der dog er faldet med knap 6 pct., og på andenpladsen er der ligeledes sket et fald. Det er mejeriprodukterne, der er blevet markedsført 10,5 pct. færre gange sammenlignet med året før. Også markedsføringen af pålæg er faldet. Der er sket et fald på godt 12 pct. på kategorien, der ligger på listens tiende-plads.