Facebook udvikler sig til at blive handelsplatform

Brugere på verdens største sociale medie får snart mulighed for at købe og betale for varer direkte via Messenger

Foto: Colourbox

Med Facebooks erhvervelse af en e-pengelicens af Central Bank of Ireland tilbage i december sidste år åbnede muligheden op for at håndtere og gennemføre brugernes betalinger i hele EU.

Og netop nu er Facebook i gang med at bygge en betalingsfunktion på shop-delen, lyder vurderingen fra onlineekspert Mads Sønderberg fra marketingbureauet Green.Click, der kortvarigt opdagede, at betalingsfunktionen var synlig den 8. november.

På vej mod e-handelsplatform
Hos Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er vurderingen, at Facebook er i gang med at tage et stort skridt mod at gå blive en gigantisk e-handelsplatform ala Amazon.

”Hvis det her slår igennem, og Facebooks mange milliarder brugere får adgang til at købe søge og købe varer direkte i Facebook, så kan Facebook blive en yderst interessant aktør på det internationale e-handelsmarked. Og det vil uden tvivl være noget, som virksomhederne skal forholde sig til, siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

Letter købsrejsen
Ifølge Jan Damsgaard, professor og leder af CBS’ digitaliseringsafdeling, er god grund til at holde nøje øje med udviklingen.

”Forestil dig, at du vil tilbyde hotelværelser, badebukser eller noget helt tredje til kunder, som netop har købt flybilletter til Spanien. Den mulighed får du med Facebooks nye løsning. Facebook kan finde kunderne til dig og lade dem købe varerne hos dig, uden at de skal klikke videre til en hjemmeside. Det kan være med til at øge salget, fordi købsrejsen bliver lettere”, siger Jan Damsgaard.

Han vurderer, at Facebook vil implementere betalingsløsningen i Messenger, og det betyder, at al korrespondance mellem forbrugere og virksomhed foregår og gemmes ét sted.

DEL
Forrige artikelNy frostdistributør skal spare Coop for millioner
Næste artikelArla i samarbejde om madspild
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.