Få køber varer over mobilen

Det er kun en lille procentdel af de danske forbrugere, der køber varer over mobilen, viser ny undersøgelse

Foto: Colourbox

Selv om mobilforbruget er vokset med stor hast, foretrækker langt størstedelen af danskerne stadig at e-shoppe over deres computer frem for over mobiltelefonen. Det viser en ny undersøgelse af danskernes mobile e-handelsvaner, foretaget af virksomheden Couponix.dk, der formidler rabatkoder og kampagnetilbud til onlineshopping.

I undersøgelsen har Couponix.dk fået tilbagemeldinger fra 1.836 danskere over 18 år, som har handlet online mindst tre gange over de seneste to måneder. Her viste det sig, at kun 17 pct. af de adspurgte har e-handlet over mobilen de seneste to måneder, mens de resterende 83 pct. i stedet køber varer over nettet via computer.

Mere end to ud af tre, 69 pct., angiver dog, at de har brugt deres mobil til at søge og få viden om produkter.

Ifølge FDIH’s E-handelsanalyse for 1. halvår af 2017 er mobilbetalingen vokset med 40 pct. på et år og udgør nu 14 pct. af alle e-handler i Danmark, der samlet set løb op i 56,9 mia. kr. i årets første seks måneder.

Mobile barrierer

Undersøgelsen gav også fl ere bud på, hvorfor danskerne ikke handler mere online over mobilen, end tilfældet er i dag. Af dem, der ikke har nethandlet over mobilen de seneste to måneder, pegede 73 pct., eller godt tre ud af fire, på, at de har et bedre overblik over produkter på deres computer. Samtidig fandt mere end halvdelen, 56 pct., det alt for besværligt at sammenligne produkter, priser og forhandlere på mobilen, mens 29 pct. har oplevet problemer med brugeroplevelser på deres mobiltelefon, f.eks. besværligheder med at indtaste betalingsoplysninger og produktfotos i dårlig kvalitet.

Cirka hver tiende angav, at de frygter, at deres personlige oplysninger kunne blive misbrugt eller brugt til spam.

– Det kom faktisk meget bag på os, at 29 pct. svarede, at de havde oplevet problemer med brugeroplevelsen på mobilen. Alle webshops i dag skal simpelthen være optimeret til mobiler, ellers går de glip af en hel masse omsætning, siger Anders B. Hansen, adm. direktør i Couponix.dk, oven på undersøgelsens resultat.

DEL
Forrige artikelDanske Vigo blev verdenskendt
Næste artikelICA sparker en digital storsatsning i gang
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.