Europæiske giganter går sammen om indkøb

Giganterne Carrefour og Tesco går nu sammen om at købe bl.a. private label-varer. Arkivfoto: Tesco

Storbritanniens største dagligvarekæde Tesco går sammen med Frankrigs største, Carrefour, i en ‘langsigtet strategisk alliance’ om blandt andet indkøb af private label-varer.

Aftalen løber i første omgang over tre år. De to nye partnere forventer ifølge en pressemeddelelse, at den kan komme i funktion i løbet af et par måneder.

Formålet er at skabe endnu mere effektive indkøb og dermed sikre lavere priser til de to giganters kunder.

– Ved at arbejde sammen og få mest muligt ud af vores respektive samlede vare-ekspertise og indkøbskapaciteter, vil vi kunne servicere vores kunder endnu bedre, siger Tescos topchef Dave Lewis.

– Denne strategiske alliance mellem Carrefour og Tesco er en betydningsfuld aftale, idet den kombinerer indkøbs-ekspertisen fra to af verdens førende, der geografisk komplementerer hinanden og har fælles strategier, siger Alexandre Bompard, der er formand for og adm. direktør i Carrefour.

Carrefour er med en omsætning på 65 mia euro næststørst i hele Europa efter Lidls ejer Schwarz Gruppe, mens Tesco er nummer fire med 57 mia. euro. Til sammen omsætter de to altså for omkring 900 mia. kr. om året i et tocifret antal lande verden over.

Carrefour er i 34 markeder og Tesco i otte.

Tesco og Carrefour har imidlertid hver for sig været trængt på deres hjemmemarkeder. Carrefour er nu ‘kun’ nummer to i Frankrig, mens Tesco har tabt markedsandele og kan blive overhalet af en fusion mellem nummer to og tre, Sainsbury’s og Walmart-ejede Asda.

Den nye alliance sætter nye standarder for størrelsen af de dagligvarevirksomheder, der samler deres volumener i fælles indkøb.

Den  skal også ses i lyset af onlinegiganten Amazons fortsatte fremmarch i Europa. Tesco og Carrefour har begge store nonfood-andele i sortimenterne i deres mange hypermarkeder.

 

DEL
Forrige artikelDiscounttjek viser rod i prisskiltene
Næste artikelHedebølge-tomater bliver til ketchup
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.