Et opsving banker på

Et opsving er på vej ifølge flere tegn, der har hobet sig op hen over sommeren både for Danmark ge ne re lt og mere specifikt for butikkerne i dagligvarehandelen.
En 4 pct. stigning i dankort-omsætningen ijuli er kun det seneste signal af mange.
For også tallene for forbrugertilliden fra Danmarks Statistik fortsætter fremgangen fra hele året og stiler mod nye højder - og i en tilsvarende ny international måling fra den globale analysevirksomhed Nielsen, er de danske forbrugere rykket helt op på en sjetteplads i verden som Europas suverænt mest optimistiske.
På globalt plan ligger kun Vækstøkonomier som bl.a.
Indien, Indonesien og Kina foran Danmark.
Danskerne ser mere positivt på jobsikkerheden, færre bekymrer sig om økonomien, og relativt set ser en større andel afdanskerne positivt på, om det er et godt tidspunkt at købe ting, forklarer Rasmus Sarauw-Nielsen, der er senior client executive hos Nielsen.
Ansætter flere
Danskerne er også begyndt at omsætte optimismen til handling. Salget af dagligvarer har nu efter syv års stort set ubrudte fald tydeligvis passeret bunden, der blev nået i 2012-2013, og er på vej opad igen - foreløbig til et niveau på højde med 00'ernes første år.
I årets 2. kvartal er der ifølge Danmarks Statistik solgt 3,1 pct. flere dagligvarer end i samme kvartal sidste år, mens der samtidig kun har været halvt så mange konkurser i branchen i første halvdel af2014, som der var i de tilsvarende perioder i årene forud.
Som det måske vigtigste signal af alle får tilløbet til bedre tider forventer hver fjerde dagligvarevirksomhed nu at ansætte flere i de kommende måneder.
Opsving er imidlertid stadig et fyord blandt de økonomer og organisationer, der kommenterer udviklingen.
Men nu er det blevet sværere at holde optimismen nede.
Det ser ud til, at vi er på vej ind i en mere stabil periode. Forbrugertilliden har ligget højt længe, så lad os håbe, at vi får et godt forbrugs-efterår, hvor folk synes, at de skal forkæle sig selv lidt. Det ville være dejligt- og der erjo penge derude, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv.
Lige så forsigtig er Niel-sens Rasmus SarauW-Nielsen fra Nielsen:
Der er ikke noget der tyder på et hurtigt opsving herhjemme, men en lav positiv vækst er, hvad vi forven- ter på den korte bane.
KONKURSER
OMSÆTNING
FORBRUGERTILLID
JOBS

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis