Et fjernet kors skaber lynchstemning mod Lidl

Hver fjerde forbruger har boykottet et brand efter en skandale, viser undersøgelse fra YouGov

Fra Lidls tilbudsavis

”Hvad er nu jeres forklaring på Kristen-hadet? Kristne bygningsdele photshoppes væk på jeres emballager”, lyder det fra en Lidl-kunde på kædens danske Facebook-side.

En anden skriver: ”Føj jeg er færdig med at handle i Lidl. Trist da jeg ellers har været super tilfreds med jeres forretninger. At I så tager parti for muslimerne og vender os alm. danskere ryggen, er bare for meget. Føj for den, og I vil sælge jeres varer i Danmark.”

Baggrunden for lynchstemningen er emballagen på en græsk serie fra Lidl. På den er idylli-ske billeder fra en græsk by i blåt og hvidt.

Men væk er små kors, der sad på toppen af bygningerne.

Lynchstemningen har bredt sig over flere af de lande, hvor den internationale kæde har bu-tikker.

Fra Lidl Danmark lyder det på Facebook: ”Vi har solgt vores populære Eridanous-serie i Lidl-butikker på tværs af Europa i mere end 10 år, og emballagen er i den tid blevet opdateret flere gange. Vi beklager meget såfremt nogle har taget vores seneste emballagedesign ilde op og vil gerne understrege, at dette ikke er et bevidst statement. I lyset af dette vil vi sikre, at al feedback tages med i vores betragt-ninger, når vi designer fremtidig emballage.”

Hver fjerde boykotter

Det er ikke første gang, at en virksomhed er kommet i modvind af forskellige årsager, og mindst hver fjerde kan finde på at boycotte et brand, der på den ene eller anden måde har gjort sig upopulær.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget. I undersøgelsen siger 56 pct. nej til, at de har boycottet et brand efter en skandale, mens en femtedel ikke kan huske, om det er sket. Skatteunddragelse (47 pct.) og miljøskade (46 pct.) er hovedårsagen til, at danske forbrugere har vendt ryggen til et varemærke. Andre årsager er dårlig behandling af dyr og negativ ind-virken på sundheden. Virksomhedens etik og moral påvirker i det hele taget forbrugerne.

Og har et brand først mistet en tilhænger, kan det være svært at vinde kunden tilbage. Syv ud af ti af dem, der er stoppet med at anvende et varemærke, bruger det stadig ikke.

DEL
Forrige artikelCoop forholder sig afventende i priskrig
Næste artikelDagrofa frygter prisstigninger, hvis Nets får ny ejer
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.