Er du gammel nok?

På torsdag, den 13. september, har dagligvarehandlen fokus på det at vise ID, når man køber medicin, alkohol, spil m.m.

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Hvor gammel er du?

Spørgsmålet burde være let at stille for en kasseassistent, når kunden, der vil købe smøger, medicin eller alkohol, ser ud til at ligge under de fastsatte aldersgrænser.

Men det er ikke altid nemt. En undersøgelse fra foråret viser, at 20 pct. af alle, der har haft behov for at vurdere folks alder på jobbet, prøvet at blive råbt ad, når de har spurgt om alder.

På torsdag den 13. september sætter en lang række dagligvarebutikker fokus på at spørge om ID med en særlig ID-dag. Dagen er en opfølgning på en kampagne, som 29 partnere fra en sammenslutning af producenter, organisationer, detail- og underholdningsbranche gennemførte i maj.

ID-dagen bakkes op ad Danske Spil, Dansk Erhverv, Tobaksproducenterne, Nærbutikkernes Lands-forening, Bryggeriforeningen, Alkoholpartnerskabet og De Samvirkende Købmænd.

– Vi mangler en ID-kultur i Danmark, der understøtter detailhandlens overholdelse af salgsaldersgrænser og gør det mere legitimt at spørge om ID. Mange salgsekspedienter oplever vrede kunder, når de spørger om ID, og derfor er det vigtigt, at vi har fokus på at udbrede eksempelvis Smart ID, så kunderne nemt kan identificere sig overfor salgsekspedienten, siger Tine Marie Andersen, politisk konsulent, Dansk Erhverv.

Med Smart ID kan man have gyldigt billed-ID på sin smartphone, så man altid har ID lige ved hånden. Smart ID fungerer som et alternativ til pas, kørekort eller anden gyldig billedlegitimation. Smart ID kan downloades fra smart-id.dk.

Bag Smart ID står Danske Spil, Tobaks-producenterne, Lidl, Salling, Shell, Bryggeriforeningen,Salling Group, Netto, føtex, Bilka, Coop, Kvickly, fakta, Irma, SuperBrugsen, DagliBrugsen, Aldi, extra, Spar, Dagrofa, CircleK, Rema1000, 7 Eleven, Meny, DSK, NBL, Dansk Erhverv, Alkoholpartnerskabet og Dansk Live.

Undersøgelsen viste også at:

– 30 pct. af de unge har forsøgt at snyde med ID en enkelt eller flere gange

– 49 pct. af de unge, der har prøvet at blive spurgt om ID, har oplevet at blive vrede eller irriterede

– 13 pct. af danske forældre synes, det ville være acceptabelt, hvis deres børn en gang imellem snød med ID for at købe en vare eller komme ind på et sted med aldersbegrænsning

– 28 pct. mener, at det er okay, hvis en ung snyder med ID eller på anden måde lyver om sin alder for at købe en enkelt øl

– 6 pct. mener, at det er i orden, hvis den unge vil spille om penge

– 65 pct. synes, der bør spørges mere om ID i Danmark

Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion i perioden 9. til 13. maj 2018 blandt 1115 respon-denter i aldersgruppen 16-75 år.