En glad mand

Ugens kommentar, Niels Ralund, adm. direktør FDIH

Adm. dir. FDIH, Niels Ralund. Foto: FDIH.

De sidste 10 år har 4000 danske butikker drejet nøglen om, og sideløbende er danskernes digitale grænsehandel vokset eksplosivt. FDIH estimerer, at forbrugerne alene i år vil bruge 38 mia. kr. i udenlandske netbutikker. Det er skræmmende.

Alligevel smiler jeg. Og nej, det er ikke galgenhumor.

Jeg er glad, fordi der omsider er ved at komme det nødvendige fokus på de udenlandske giganter, der truer de danske virksomheder. Både dem på strøget og dem på nettet.

I Foreningen for Dansk Internethandel har vi i lang tid råbt op om netop den trussel. Vi har ligeledes påpeget, at truslen ikke bliver mindre af, at danske virksomheder skriger efter kvalifi ceret arbejdskraft med digitale kompetencer.

Hidtil er vi blevet lånt et venligt øre hos politikere og andre beslutningstagere, og vi har set politiske udspil med pæne ord om vækst og danskerne som digitale frontløbere.

Vi har dog savnet konkrete og handlingsprægede udspil, der kan styrke digitaliseringen og konkurrenceevnen.

I skrivende stund glæder jeg mig derfor over, at FDIH netop har modtaget en invitation fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen om at deltage i Disruptionrådets tredje møde, hvor vi skal give vores besyv med. Her vil vi gøre vores til, at diskussionen bliver konkret og brugbar.

Klodserne falder (måske) på plads
FDIH har også deltaget i Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgs høring om digitalisering som vækstkatalysator. Det var et positivt møde.

Formanden for Digitalt Vækstpanel, Niels B. Christiansen fra Lego, nævnte nemlig til slut specifikt Amazon og behovet for lige vilkår for danske og udenlandske virksomheder på nettet. Glædeligt overrasket røg jeg op af stolen og fik sat ord på den lidt ensomme kamp, som FDIH hidtil har kæmpet på dette område.

Jeg håber, at min navnebrors ord vil forvandle politikernes opmærksomhed til handling.

Der er nemlig i den grad brug for handling. Der er ligeledes brug for, at alle politikere og detailhandlere dropper tanken om, at dansk detailhandel og e-handel er to separate størrelser. Lad mig slå fast: E-handlen er ikke i krig med detailhandlen.

Hvis man skulle være i tvivl, kan man spørge kunderne. De handler der, hvor det giver mening for dem.

Desværre er det i stigende grad i udenlandske netbutikker som Amazon, Zalando og eBay – i år er danskernes forbrug i udenlandske netbutikker steget med 20 pct.

Omsætningen i danske netbutikker er vokset med 10 pct., og væksten i de fysiske butikker er endnu mindre. Det siger lidt om, hvor stor den udenlandske trussel er.

Hvis vi skal vinde kampen, skal vi i første omgang anerkende, at der er en modstander og en kamp. Heldigvis ser det ud til, at flere og flere politikere, eksperter og virksomheder er klar til at spille sammen.

Det er det første og vigtige skridt, og der er med eksempelvis Disruptionrådet og andre tiltag tegn på, at vi kan få lagt en god og offensiv taktik. Derfor er jeg trods alt glad og fortrøstningsfuld.