Ekspert efterlyser test af dynamiske dagspriser

Perspektiverne i at tilbyde dynamiske dagspriser i butikkerne er spændende, mener detailhandelsekspert Henning Bahr

undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Foto: John Ehbrecht

Uanset hvilken dagligvarekæde en kunde besøger, møder kunderne flere og flere elektroniske hyldeforkanter.

Fra kæderne lyder forklaringen til udbredelsen af de digitale prisskilte samstemmende, at de først og fremmest sikrer en mere effektiv arbejdsgang og korrekte priser i butikken.

Men digitaliseringen og de store mængde kundedata rummer også muligheden for, at butikken kan justere prisen på udvalgte produkter op og ned i løbet af dagen – i takt med kundernes svingende efterspørgsel.

Endnu har hverken Coop, Dansk Supermarked eller Dagrofa aktuelle planer om at teste dynamiske dagspriser i butikkerne, men fra Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, lyder opfordringen til kæderne at teste prismodellen af.

– Der må da være plads til at teste det og dele viden mellem butikkerne. Hvis vi tager en supermarkedskæde som Meny, der tilbyder discountpriser på 500 produkter, kan jeg sagtens forestille mig, at de ville “lege” med prisbilledet. Der er selvfølgelig noget teknik i det, men man kan måske forestille sig, at kunderne kan få rabat eller bonus ved at handle ind på bestemte tidspunkter. Omvendt er kæderne selvfølgelig heller ikke interesseret i, at kunderne kan komme ned og handle alt for billigt, siger Henning Bahr.

Flere gevinster
Han medgiver, at dynamiske dagspriser på udvalgte varer ikke er det, der ligger først for, når butikkerne udskifter de trykte prisetikker ud med elektroniske hyldeforkanter, men på sigt kunne introduktionen af varierede dagspriser rumme flere perspektiver, mener Henning Bahr.

– Første trin med elektroniske hyldeforkanter er at effektivisere og sikre korrekte priser. Trin to kunne være at bekæmpe madspild og trin tre at aktivere målrettede tilbud til kunderne. Det sidste er nok lidt ude i fremtiden, men der ligger en kundeservicemulighed i det, hvis de kan f.eks. kan dirigere kundestrømme til at gå efter tilbud onsdag formiddag.

– Kan man få flere kunder ind om formiddagen og færre kunder ind i butikken i spidsbelastningen, så ligger der helt sikkert også en gevinst dér, siger Henning Bahr.