Ekspert: Coop-navnet giver super god mening

Coops kæder vil stå stærkere med  et fælles brand, mener reklameekspert Anthony Aconis.

Anthony Aconis Foto: Fireball

Selv om Coop-ledelsen ikke mener, at tiden er den rette til et fælles navn for koncernens butikker, bør ledelsen genoverveje et fælles, gennemgående brandnavn.

Det mener i hvert fald Anthony Aconis, adm. direktør i reklamebureauet Fireball, og forfatter til bøgerne Retailization og Storegasm, der stiller skarpt på forbrugeren og de globale forbrugertrends.

– Som udgangspunkt er alt jo nemmere, hvis bare man har et navn og et brand i stedet for at forbrugerne skal forholde sig til fire forskellige butikker. Det giver derfor super god mening, at der kun er et navn for Coops butikker, siger Anthony Aconis.

Ved at lade Coop være det gennemgående navn, giver koncernen sig selv den klare fordel, at man ikke skal kaste markedsføringskroner efter fire forskellige kæder, men kan nøjes med en. Og samtidig bliver det lettere for Coop at trække egne private labels op.

Helt til dørs

For selv om Coop i dag driver fem kæder, mener Anthony Aconis, at Irma, med ekstrem loyale kunder og en superskarp profil, skiller sig så meget ud fra de fire andre kæder, at Irma også fremover bør indgå i kædens navn.

– Coop har ikke så skarp en profil i kæderne som Dansk Supermarked. Nogle kæder har man stærke holdninger til. Irma, Netto og BIlka. Det tror jeg ikke, forbrugerne har til for eksempel SuperBrugsen. Kigger man på Tesco har butikkerne samme navn uagtet formatet. Herhjemme er det kvadratmeterne, der er afgørende for navnet, påpeger Anthony Aconis.

Han peger på, at udfordringen for Coop i dag, er, at der ikke findes en butik med Coop-navnet. Samtidig driver Coop i forvejen forretninger som Coop Mobil, Coop Bank og Coop Mad, og derfor kan det, ifølge reklameeksperten, virke lidt mærkeligt, at koncernen ikke har fulgt Coop-navnet helt til dørs.

– Med mobil, banken og nethandel har Coop allerede trådt ud, så hvorfor ikke tage den hele vejen og gøre Coop til det eneste fælles brand? Det kan blive et stærkt og samlende brand, hvis ledelsen formår at køre processen ordentlig.

– Coop har, efter min mening, alt at vinde, fordi koncernen i dag, desværre ikke har fire kæder som står knivskarpt. Så et nyt kædenavn er en nu mulighed for Coop til at trække profilen op, siger Anthony Aconis.