Ekspert: Butikspersonale mangler ekspertise

Samtidig har detailhandlen en udfordring i at tiltrække de unge, siger forbrugereksperten Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia.

Unge forbrugere undersøger henter ofte viden om produktet, inden de vælger indkøbssted, og det udfordrer butikspersonalet. Foto: Colourbox

Manglende viden og ekspertise er en stor udfordring for detailhandlen, som er under pres fra alle sider.

Det er især unge, der oplever, at de har en større viden om produkterne end butikspersonalet. En forbrugerundersøgelse fra Retail Institute Scandinavia viser, at en tredjedel af de danske generation Y-forbrugere oplever, at de selv har adgang til bedre produktinformation end butikspersonalet.

Forbrugerekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia udgiver i dag en ny bog “Refresh Retail – sådan vinder du i fremtidens retail”. I bogen fortæller hun, at det kan få store konsekvenser for detailhandlerne, hvis de informationslystne forbrugere ikke tilfredsstilles:

– Det er klart, at det er et problem, hvis butikspersonalet ikke er mere vidende end de i forvejen meget oplyste forbrugere. Vi ser i forvejen en generation, som både showroomer og webroomer, dvs. de undersøger produktet i den fysiske butik først for derefter at finde det til den bedste pris online. Omvendt søger de informationer omkring produktet online, inden de køber det i den fysiske butik.

– Hvis butikspersonalet ikke kan bidrage med bedre viden eller inspiration, end forbrugerne selv kan google sig frem til, har de tabt kunden, siger Dorte Wimmer i en pressemeddelelse.

Detailhandlen har i forvejen et problem med at gøre sig attraktiv som karrierevej for de unge.

I 2013 mente 20 pct. af generation Y, at det var attraktivt at gøre karriere i detailhandlen. Det tal var i 2017 faldet til kun 14 pct.

Over halvdelen (57 pct.) af generationen vurderer, at det slet ikke er attraktivt at gøre karriere i detailhandlen.

– Der er flere parametre, der skal slås på, bl.a. er branchen kendt for lave lønninger, men i det er det især vigtigt for de unge at kunne identificere sig med deres arbejdsplads, siger Dorte Wimmer.

DEL
Forrige artikelBørn har kun ringe magt over familiens indkøb
Næste artikelSpillelysten ligger fortsat højt
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.