Dyrevelfærd sælger i Coop

Ifølge Coop er der sket en markant ændring i forbrugernes adfærd i forhold til kød fra dyr, der har fået mere plads og bedre forhold

Nye tal fra Coop viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre. Foto: Dansk Slagtefjerkræ

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før, og det får flere producenter til at omlægge deres produktion, så dyrene får mere plads og bedre forhold.

Coop oplyser i en pressemeddelelse, at salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte i løbet af det seneste år er steget med 6,5 pct.

Samtidig viser en ny YouGov-analyse, at andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd, er steget fra 59 pct. til 78 pct.

63 pct. af de adspurgte svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

– Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese, i en kommentar.

Hun tilføjer, at Coops mærkningsordning, der blev introduceret i 2016, skal stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene.

– Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg, siger Signe Frese.

 

DEL
Forrige artikelArla: Mælken er blevet skurk i sundhedsdebatten
Næste artikelFørste kvartals detailforbrug det højeste i syv år
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.