Dyr fragt skræmmer kunder væk fra netbutikker

Hver femte gang forbrugerne dropper et køb på nettet, er dyr fragt årsagen. En ny lov kan gøre fragten endnu dyrere, mener FDIH

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Igen i år indtager dyr fragt førstepladsen på listen over netbutikkernes værste fjender, viser den seneste analyse fra FDIH.

Den dyre fragt får forbrugerne til i stedet at vælge en netbutik i udlandet.

45 pct. af forbrugerne mener, at danske butikker har en højere fragtpris end udenlandske.

Ifølge FDIH’s logistikanalyse fra oktober 2017 tilbyder 52 pct. af netbutikkerne gratis levering. Det er lidt flere end i 2016.

– Jeg smiler med det øje og græder med det andet, for det er positivt, at de danske netbutikker tager kampen op, men jeg ved også, at det er en meget dyr kamp. Og det er især de mindre netbutikker, der kan mærke det på bundlinjen, siger Niels Ralund.

Han frygter, at det en kommende lov kan gøre livet mere besværligt for små selvstændige vognmænd, der kører med en del af varerne fra netbutikker.

Lovforslaget rammer ifølge FDIH de ca. 10.000 varebiler med en totalvægt på mellem 2 og 3,5 tons, som kører med gods for fremmed regning. Vognmændene skal blandt andet betale gebyr for vognmandstilladelse, tage et vognmandskursus til omkring 5000 kr. og løbende gennemgå efteruddannelse.

– Vi frygter, at det bliver dyrere og mere besværligt at drive en mindre vognmandsforretning, og dermed kan fragten blive dyrere for netbutikkerne. Jeg synes ærligt talt, at det er en ommer, siger Niels Ralund.