Duel mellem to kædedirektører: Hvem får den sidste butik i byen

Dansk Handelsblad har udfordret direktørerne for Spar og Dagli’Brugsen, Niels Karstensen og Jesper K. Andersen, til en duel om byens sidste lokale butik

Niels Karstensen, Spar, og Jesper K. Andersen, Dagli'Brugsen

Kan du huske, da vi to sammen kørte til Vester Skerninge, hvor Dagli’Brugsen havde overtaget Spar-butikken?

Spørgsmålet kommer fra Spars kædedirektør Niels Karstensen.

– Ja, det var den gang, vi blev kontaktet af den lokale presse, der ville finde forskellen på de to kæder. Journalisten ville blandt andet vide, om brugsen ville fortsætte med at bringe varer ud, supplerer formatdirektør for Dagli’Brugsen Jesper K. Andersen.

Dansk Handelsblad har udfordret de to kædedirektører til en duel om, hvilken af de to kæder der står stærkest i de små lokale samfund.

De to tidligere kolleger er dog svære at få til at hvæsse sværdene. Våbnene ligger ind til videre på bordet mellem colaer og laksesalat, men de to i stedet mindes årene fra 2011 til 13. Da arbejdede de sammen i Dagli’Brugsen med Niels K. som kædedirektør og Jesper som hans salgsdirektør.

– Journalisten spurgte også, om brugsen ville fortsætte med at gå med Ernas hund, som købmand Madsen altid havde gjort, fortsætter Niels K. anekdoten.

– Hundeluftningen fortsatte faktisk i brugsen, for vi ansatte Madsen, griner Jesper.

Han illustrerer dermed, hvad der i sidste ende har den største betydning for eksistensen af en lokal butik – i hvert fald set med hans øjne.

– Vi to kæmper ikke dør om dør med hinanden ret mange steder, siger han til Niels K.

– Og jeg kan ikke en gang sige, at jeg vinder i de byer, hvor vi begge har butikker. Det gør den, der har den bedste mand m/k bag disken. Det er discountbutikkerne, der er vores største konkurrent, fortsætter han og modtager et anerkendende ”enig” fra sin duellant.

Trods enigheden viser det sig dog, at kombattanterne efter en række mislykkede forsøg godt kan provokeres til at hæve sværdene i kampen om kædens ære.

En rigtig madbutik

Kun i få byer er begge kæder repræsenteret. Vissenbjerg på Fyn er en af dem. Her var Coop ellers klar til at lukke Dagli’Brugsen, men butikken blev i stedet overtaget af Søndersø Brugsforening, og nu har Spar netop åbnet en butik i en tidligere Kiwi.

Siddende på cafeen i den idylliske bypark i Roskilde er der ifølge de to kædechefer selvfølgelig plads til begge butikker i Vissenbjerg.

Meeen Dagli’Brugsen kan nu noget, som Spar ikke kan – og omvendt.

– Nu propper Søndersø produktionsafdelinger i Dagli’Brugsen, så den bliver en rigtig madbutik, der kan differentiere sig fra discountbutikkerne, som der er rigtigt mange af i området, provokerer Jesper.

– Flere og flere af vores butikker får produktionsafdelinger, og med det øgede samarbejde, vi har med Kvickly og SuperBrugsen, kan man sagtens forestille sig, at en butik fra en af de kæder leverer delikatesser til en Dagli’Brugs, eller at vi ansætter en deltids-medarbejder i Kvickly til at producere til Dagli’Brugsen. Derudover kan Dagli’Brugsen trække på hele Coops sortiment. Med købet af Catering Danmark kan butikkerne også levere mad ud af huset. Det er måltidsløsninger kunderne efterspørger.

Jesper K. rammer med sin skarpe replik Spar-direktøren, hvis nye butikker ikke har slagterafdelinger.

Fingrene på kogepladen

Niels K. er dog hurtig klar igen, for i Spar klarer man sig til gengæld godt med delikatesseafdelinger.

– En del af vores butikker har stor succes med alene at have en delikatesseafdeling med egen produktion. Der produceres også færdigretter, og vores butikker kan flere steder både levere til hinanden og ud af huset. Vi kan sagtens leve op til det, kunderne efterspørger på convenience-området, afparerer Spar-direktøren duellantens hug.

– Men det er altid op til købmanden at vurdere efterspørgslen efter i sit lokalområde. Og så er vi tilbage ved manden bag disken, fortsætter han og hæver sit sværd til et dybt hug om ejerskab.

– Jeg har stor respekt for andelsbevægelsen. Men i stedet for at være uddeler og ansat af en stor organisation eller en bestyrelses, er vi 100 pct. den frie købmand. Det er vores styrke, begynder han.

– Jeg har siddet med købmændene i deres stuer eller køkkener på mine butiksbesøg. De er dybt, dybt involverede hver eneste dag og har selv fingrene på kogepladen, når det kommer til økonomien. De kan miste, eller de kan vinde. Hos os har de den helt store mulighed for at vinde, for her gælder det ikke, at ”one fits it all”. De skal have vores 300 gul-pris-varer og varerne fra tilbudsavisen, men derudover styrer de selv. Det betyder også, at der kan være en prisforskel fra København til Nordjylland. Forskelligheden er Spars styrke, siger Niels K. med et sværdhug

10.000 volt i øjnene

– Niels ved jo godt, at en stor del af Dagli’Brugsens koncept netop er, at den ikke er topstyret. Den store forskel på os og Spar er, at det er medlemmerne i de små byer, der ejer os. Vi er ikke et CSR-projekt, men vi lader butikker overleve, selv om de kører med underskud. Netop fordi det er medlemmernes butik, giver Jesper igen.

– Og når det kommer til uddelerne, så har de altså også 10.000 volt i øjnene. De har ikke fingrene på kogepladen, men for de to tredjedele, der er brugsforeningsuddelere, gælder det, at når den lokale pengekasse er tom, så er der ikke flere penge, fortsætter Dagli’Brugsens direktør sit forsvar for uddelernes engagement.

Niels K. kan godt genkende de 10.000 volt i uddelernes øjne. Men når det kommer til friheden, så giver han sig ikke.

– Man kan jo altid diskutere, hvad frihed er, men for mig at se er friheden større blandt købmændene, end det jeg rejste fra i Coop, siger han og sænker alligevel sit sværd en smule.

Det er svært at sætte flere ord på det med friheden.

Når det kommer til sortiment…

Jesper er varmet op, og nu er han klar med det helt store koncernskyts.

– Vi har en meget stærk ansvarlighedsprofil med et sortiment, som ingen andre har. Tænk bare på Änglamark, der er en helt unik serie, siger han.

– Da jeg rejste fra Coop, var det med meget stor respekt for koncernens udviklings- og kvalitetsafdeling. Men det var en stor og positiv overraskelse for mig at opleve den tilsvarende i Dagrofa. Vi har Grøn Balance, replicerer Niels K.

Han er dog nødt til at lægge sværdet på bordet og erkende, at Grøn Balance langt fra har den samme kendskabsgrad som Änglamark.

– Men vi er jo kun lige begyndt i Dagrofa, og alligevel er vi længere, end jeg anede. Tæller du priser, er vi langt foran. Vores private label produkter vinder den ene pris efter den anden, lyder det fra Niels K.

Mens Spar-direktøren kan fortælle, at First Price-kartoffelsalaten har vundet den seneste pris, er tallerknerne med laksesalat ved at være tomme, og sværdene ligger igen på bordet mellem colaglassene.

Det er tid for de to direktører at vende tilbage til deres respektive kontorer, hvor de blandt andet gemmer de regnskabstal, som ikke kom frem under duellen.

 

Fakta:

Dagli’- og LokalBrugsen: 343 butikker

Min Købmand: 188 plus Spar: 112 – derudover er der planer om at åbne yderligere 25 Spar i tidligere Kiwi-butikker

 

 

 

DEL
Forrige artikelFøtex får nye farver og flere færdigretter
Næste artikelQ8: Servicestationer er andet end mad og benzin
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.