DSK: Butikker får nej til tobakskampagne

Uenighed mellem handlen og Konkurrencestyrelsen om forslag til frivillig kampagneuge

Kæderne vil lave en frivillig aftale om en kampagneuge, hvor alle kunder skal vise legitimation, når de vil købe tobak. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Dagligvarehandlen indgik for nylig en partnerskabsaftale med sundhedsministeren om at sikre, at butikkerne overholder loven, så de ikke sælger tobak til børn og unge under 18 år.

De Samvirkende Købmænd er sammen med andre aktører i dagligvarehandlen også klar til frivilligt at aftale, at butikkerne i en kampagneuge om året vil bede alle kunder om at vise legitimation – ikke kun børn og unge, men også voksne, så butikkerne også sætter fokus på overholdelse af aldersgrænserne overfor forældrene.

Men handlen har fået nej til at gennemføre en sådan kampagneuge, skriver adm. direktør i DSK, John Wagner, i en kommentar i denne udgave af Dansk Handelsblad.

– Forslagene måtte droppes, fordi Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lod forstå, at det ville blive betragtet som “samordnet praksis” og dermed en overtrædelse af konkurrenceloven, hvis vi på den måde ville opføre os politisk korrekt, skriver han.

Dagligvarebutikkerne har i længere tid været ude i et stormvejr, fordi mange butikker har solgt tobak til unge under 18 år, selv om det er ulovligt.

Ifølge John Wagner er det vigtigt, at butikkerne overholder lovgivningen, hvis branchen vil undgå yderligere stramninger.

Han forudser, at et regeringsskifte kan betyde afgiftsforhøjelser, højere aldersgrænser og påbud om at skjule tobakken i butikken.

– Med andre ord: Vi har selv et kæmpe ansvar for, hvad fremtiden byder. Når det er sagt, skal også siges, at det ikke altid er så let at tage samfundsansvar, som politikerne anbefaler os, skriver John Wagner i sin kommentar.

Konkurrencestyrelsen
Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Adrian Lübbert afviser, at styrelsen har forhindret dagligvarebutikkerne i at gennemføre deres forslag:

– Handlen har bedt styrelsen om en konkurrencemæssig vurdering af forslaget om at gennemføre en kampagneuge. Styrelsen har ikke taget endelig stilling til forslaget, men er kommet med en umiddelbar vurdering.

– Vi har fuld forståelse for, at man gerne vil overholde reglerne for salg af tobaksvarer. Men vi siger også, at hvis noget er en konkurrenceparameter og kan påvirke konkurrencen, så må der ifølge konkurrencereglerne ikke være en koordinering blandt uafhængige konkurrenter. Hver virksomhed skal hver for sig selv beslutte, hvad de gør. Det er det, vi har gjort opmærksom på.

Han understreger, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke har foretaget en analyse af markedet og derfor heller ikke har taget endelig stilling til, om handlens forslag kan påvirke en konkurrenceparameter.

– Ændringer i en konkurrenceparameter kan for eksempel medføre omkostninger og kan derfor påvirke priser på varer. Vi kan ikke udelukke, at der er tale om et forslag, der påvirker en konkurrenceparameter. Vi har ikke truffet en afgørelse om, at ID-kontrol er en konkurrenceparameter, men vi har gjort opmærksom på, at hvis det er en konkurrenceparameter, så må man passe på, for så siger konkurrencereglerne, at hver konkurrent selv skal tage sine egne beslutninger og ikke lave aftaler på tværs af branchen, siger Adrian Lübbert.

DEL
Forrige artikelDagrofa lover overskud fra 2019
Næste artikelMere teknologi til at fremstille mad
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.