Disruption gavner små producenter

Forbrugernes brug af digitale medier giver små mærkevareproducenter nye muligheder for at skabe opmærksomhed og salg.

Små mærkevareproducenter kan i dag nemt nå ud til mange flere forbrugere via onlineløsninger. Arkivfoto: Mikael Hjuler

Den omfattende disruption inden for detailhandel gavner ikke kun de store aktører på dagligvaremarkedet. Disruption giver de små producenter helt nye muligheder for at komme i kontakt med forbrugerne i et omgang, som ikke tidligere har været muligt.

Små leverandører har traditionelt været afhængige af at være til stede i butikker, som er og har været den væsentligste salgskanal. Men det ændrer disruption inden for salg af mærkevarer fuldstændig på.

Det fastslog Louise Keeley fra analysefirmaet Nielsen i en international webkonference forleden. Hun er Global Retail Practice Leader i Nielsen og er en af de førende internationale eksperter i den digitale omvæltning, som præger dagligvaremarkedet.

Tre afgørende faktorer vil forandre markedet for fødevarer og drikkevarer i løbet af de næste fem år, forudser Louise Keely.

Det bliver væksten inden for onlinehandel med dagligvarer, hvor Amazon er det store lokomotiv i udviklingen, udbredelsen af store discountbutikker med et bredere og dybere sortiment end tidligere, og den voksende efterspørgsel efter specialiteter og nyheder inden for føde- og drikkevarer og udbydere af måltidsløsninger.

– For dagligvarehandlen er det konkurrenceprægede marked ved at forandre sig dramatisk. Supermarkedets rival ligger ikke længere rundt om hjørnet. Handlen skal i fremtiden opfylde forbrugernes behov for måltider, da forbruget hastigt rykker fra indkøbsvognen i supermarkedet til måltidskasser, conveniencebutikker og restauranter. Forbruget af fødevarer skal være både nemmere og sjovere, sagde Louise Keely på konferencen.

Dagligvarer

De store forandringer rammer også dagligvareleverandørerne.

– Små mærkevareleverandører med produkter, der skiller sig ud, får mulighed for at skabe opmærksomhed og salg gennem de nemt tilgængelige onlinekanaler, sagde Louise Keely.

Private label forventes også at få en større plads på markedet, ikke mindst fordi mange forbrugere ikke længere oplever disse produkter som private label, men som mærkevarer.
Desuden vil produkter og serviceydelser, som man normalt finder på restauranter, også få et stigende salg.

– De etablerede mærkevareleverandører kan hente inspiration fra de producenter, som står til at vinde kampen om forbrugernes tid og penge. Når de udvikler nye produkter, kan de lære fra trends på udespisningsmarkedet og små specialiserede producenter og lære at forstå forbrugernes nye krav og forventninger.

For Louise Keely er de afgørende faktorer, der i disse år præger udviklingen, at forbrugerne køber ind uden at gå på indkøb. Omdrejningspunktet er mobiltelefonen og computeren for at finde inspiration, lave pristjek og bestille varer og måltider.

Fremtidens digitale forbrug giver dog samtidig de fysiske butikker helt nye muligheder for at genopfinde sig selv som teknologidrevne supermarkeder.

DEL
Forrige artikelRema 1000 i top på kundeloyalitet
Næste artikelGenerations Ys madvaner – de sociale nomader
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.