Discountkæderne vandt også 2017

Trods lukningen af Kiwi-kæden har knap 1500 discountbutikker nået en omsætningsvækst på 1,5 pct. i årets første 11 måneder

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Selv om discount nu er erklæret død i nogle medier, lever discountkæderne stadig bedre end de øvrige butiksformater i dagligvarehandelen - når man måler på den samlede vækst. Danmarks Statistik har netop offentliggjort sit omsætningsindeks for de forskellige underbrancher i detailhandelen for november sidste år, og discount fører an på vækst i den måned sammen med den gruppe, som varehusene tilhører. Begge er noteret for en vækst på 2 pct. i forhold til november 2016, mens supermarkederne holder skindet på næsen med indeks 100. Omsætningen i de mindste dagligvarebutikker, kiosker og købmænd, ligger 5 pct. under.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis

DEL
Forrige artikelBrugsforening i fremgang
Næste artikelCoops millionbesparelser rammer butikker
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.