Discountkæde fejrer en bloddryppende Halloween

Medarbejderne på Lidls hovedkontor gav blod i Blodbussen. Der skal hvert år bruges 20.000 nye donorer.

Adm. direktør i Lidl, Dirk Fust, giver blod i anledning af Halloween. Foto: Lidl

Halloween er for nogle lig med spøgelser, uhygge og måske også vampyrer. Blod var også en del af den Halloween, som Lidl havde besluttet sig for at fejre. Dog i en noget mindre uhyggelig form.

Kæden havde besluttet at invitere Blodbussen på besøg, og det betød, at frivillige medarbejdere fra Lidls hovedkvarter i Kolding donerede blod. Andre tilmeldte sig donorordningen for at give blod i fremtiden.

Adm. dir. i Lidl Danmark, Dirk Fust, var en af dagens donorer. Det samme var CSR-ansvarlig fra Lidl, Lærke Skaksen.

– Selvom højtiden jo traditionelt byder på gru, rædsel og uhygge, har vi i Lidl valgt at vende det på hovedet og gøre en god gerning sammen som virksomhed i stedet. Det er en del af vores CSR-strategi i Lidl, at vi skal tage et samfundsansvar og bidrage til at mindske nogle af de problemstillinger, vi har i Danmark– så hvad kan være mere passende end at få flere bloddonorer og donere blod på selve dagen for halloween, siger Lærke Skaksen.

Afdelingsbioanalytiker ved Donortapningen Sygehus Lillebælt, Dorte Esmark, siger, at det er nødvendigt med godt 20.000 nye donorer hvert år for at erstatte dem, som må stoppe pga. alder, medicinforbrug eller andet.

– For hver donation af blod kan vi hjælpe op til tre personer i det danske sygehusvæsen. Det er derfor rigtigt godt at se, at en virksomhed som Lidl står sammen om at bidrage til sagen. Det vil komme en masse mennesker til gode, siger hun.