DI: Tæt samarbejde skal bremse kortsvindel

Et langt tættere samarbejde på tværs af brancher og finanssektoren skal stoppe kriminelles svindel med forbrugernes betalingskort, lyder det fra Dansk Industri

Foto: Colourbox

- For meget silotænkning betyder at kortsvindlerne kan fortsætte deres hærgen fra den ene webbutik til den anden uden at blive pågrebet. Derfor skal vi i erhvervslivet og i finanssektoren arbejde tættere sammen og være meget bedre til at dele oplysninger om svindel med forbrugernes betalingskort, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder.

De seneste år er antallet af betalingsløsninger steget markant. Samtidig er kriminaliteten i høj grad også flyttet digitalt. Ifølge de nyeste tal fra Nationalbank foregår 73 pct. af kortsvindlen ved betalinger på nettet.

- Der svindles for mere end 100 mio. kr. i danske webshops om året. Men svindel bliver i dag bekæmpet i ”siloer”. Webbutikkerne bruger hver især mange penge på at opdage og undgå svindlen, og det samme gør betalingsindustrien. Det, der virkelig vil batte er fælles løsninger og tættere samarbejde, siger Annette Falberg.

Fælles standarder 
Branchedirektøren lægger bl.a. op til, at handelsvirksomhederne skal have adgang til betalingsindustriens systemer, i stedet for at bruge mange ressourcer på at udvikle deres egne systemer til bekæmpelse af kortsvindel.

Fælles standarder for bekæmpelse af svindel og systematisk udveksling af informationer er også blandt de konkrete forslag.

- Hver en krone der bliver snydt for, er en krone for meget. Vi skal stoppe de kriminelle ved første forsøg på svindel – og allerhelst stoppe dem før de lykkes med deres forehavende. Det kan kun lade sig gøre, hvis handelsvirksomheder og betalingsvirksomheder arbejder sammen om at løse et stort og stigende samfundsøkonomisk problem, siger Annette Falberg.

I dag afholdes konferencen Nordic Fraud Summit i København, der netop diskuterer løsninger på den stigende digitale kortsvindel, og som er arrangeret i et samarbejde mellem Yourpay, som er en fintech-virksomhed indenfor betalingsindustrien, DI Handel og DI Digital.