Detailkæmper: Bødekrav er ikke urimelige

Coop og Salling Group svarer igen på FødevareDanmarks kritik om, at kædernes bøder til leverandører, der må tilbagekalde produkter, er urimelige og "har karakter af dummebøder"

Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse for butikkerne, hvis produkter skal tilbagekaldes, siger Coop og Salling Group som svar på, hvorfor det kan koste leverandører sekscifrede beløb i bøder. Arkivfoto: Henrik Denman

FødevareDanmark kritiserer i dag de store detailkæder for at uddele urimeligt store bøder, hvis leverandører bliver nødt til at tilbagekalde produkter.

Men hverken Coop eller Salling Group kan acceptere præmissen om, at “bøderne er ude af proportioner”, som FødevareDanmark-formand Leif Wilson Laustsen siger i en pressemeddelelse fra brancheforeningen.

– Vi kan godt forstå, at det kan virke dyrt for helt små leverandører. Men vi opkræver kun det, vi er berettiget til ifølge den samhandelsaftale, leverandøren har indgået med os. Og det dækker alene de omkostninger, vi har, når vi skal trække en fejlbehæftet vare tilbage, siger Jens Juul Nielsen, kommunikationschef i Coop.

Læs også: Brancheforening kritiserer “dummebøder” til leverandører

Over 1000 folk på sagen ved tilbagekaldelser

Fra Salling Groups side understreger man, at fødevaresikkerhed er en topprioritet, som kræver meget personale og håndtering, når der er produkttilbagekaldelser.

– Skal en vare eksempelvis kaldes tilbage fra vores 600 butikker, taler vi måske 1-2 medarbejdere per butik, og så er det altså mere end 1000 af vores folk, som skal afhjælpe leverandørens fejl ved at lede efter varen, fjerne, kasserere, nedskrive og dokumentere. Og så har vi end ikke medregnet vores lagre. Med den store indsats det kræver at tilbagekalde en vare, mener vi, det er naturligt, at leverandøren også bidrager, siger Kasper Reggelsen, kommunikationsansvarlig i Salling Group.

Jens Juul Nielsen fra Coop afviser, at koncernen frygter leverandørflugt som følge af de økonomiske sanktioner ved produkttilbagekaldelser.

– Nej, vi oplever en stor interesse for at handle med os. Og vi bliver nødt til at fastholde, at de omkostninger, vi har som følge af en fejl hos en leverandør, skal dækkes af leverandøren, siger han.