Detailkæder melder om salgsrekorder på den sorte fredag

Elektronikkæder og modesitet Bootz.dk melder om rekordsalg på Black Friday

Black Friday på Strøget i Aarhus. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Danskerne shoppede i den grad i gennem på Black Friday, så alt tegner til, at dagen var den største omsætningsdag nogensinde målt herhjemme.

Dermed overgår omsætningen også den hidtidige Black Friday-rekord på 2 mia. kr. sat sidste år.

Hos elektronikkæderne Power og Elgiganten lyder meldingen, at Black Friday-salget tangerer sidste års omsætning.

Jesper Boysen, adm. direktør i Power-kæden beretter således om en “markant vækst i forhold til sidste år”.

Samme melding kommer fra Boozt.dk, der ifølge CMO Peter Jørgensen har firedoblet omsætningen i forhold til Black Friday 2016.

Vækst på 34 pct.
Hos Impact, der administrerer dansk e-handel for 1,5 mia. kr. via webshops som Imerco, Tøjeksperten med flere, steg trafikken hos deres kunder med 21 pct. og omsætningen 34 pct. i forhold til sidste års Black Friday.

Ifølge Impact lå de mest travle timer mellem kl. 00-01 og igen i formiddagstimerne fra kl. 09 til kl.11, hvor der blev omsat for 40.000 kr. i minuttet på nogle af de største webshops, som Impact administrerer.

“Specielt de 45-54 årige havde pungen fremme og stod for 28 pct. af den samlede omsætning, mens de helt unge fra 18 til 24 år kun stod for 6 pct. Selvom alle aldersgrupper har taget Black Friday til sig, er der en klar tendens mod, at specielt det købestærke segment fra 35-54 år gør brug af de mange tilbud”, fortæller Kasper Holst, adm. direktør hos Impact.