Der blev trykket hænder og givet skulderklap til højre og venstre, da Private Label Manufacturers Association forrige måned afholdt messe i Amsterdam.

På hvad der svarer til djøf-festivalen på Bornholm – også kendt som Folkemødet – fik købere og sælgere af private label-produkter fra hele verden mulighed for at netværke og finde nye samarbejdspartnere til PLMA-messen.

I PLMA-regi bliver der hvert år udgivet en rapport, der viser forbruget af private label-produkter i 20 lande. Men for første gang siden 2002 er Danmark ikke at finde på listen.

– Det kom som noget af en overraskelse for os, at vi ikke er i stand til at offentliggøre tal fra Danmark i år, lyder det fra Leonique White, leder af PLMA Trade Show Development.

Åbenhed i udlandet

Men det kan undre, at danske dagligvarekæder holder kortene så tæt ind til kroppen. I de lande, Danmark typisk sammenligner sig med, er der langt mere åbenhed om konkurrencen. F.eks. er norske og svenske detailkæder meget åbne om deres private label-andele – og salgstal i det hele taget.

– Man ønsker ikke at berige omverdenen med resultaterne. De danske aktører har betalt i dyre domme for at få adgang til markedsdata, de vil bare ikke dele dem.

Dagligvarekæderne lever jo af at sælge både mærkevarer og private label. Der kan være en konflikt i det, som man ikke ønsker offentliggjort, gisner Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor i marketing ved Copenhagen Business School.

Analysefirmaet Nielsen, som står bag indsamlingen af data til private label-årbogen, bekræfter, at det har været et ønske fra de danske kæders side, at tallene ikke skulle inkluderes i dette års rapport. Det er uvist, om Danmark også udgår af statistikken fremover.