Detailhandlere kan lave investeringer hjemme

Dansk Bank lancerer investeringsløsning til virksomheder som alternativ til at have pengene stående på nulrentekonti.

Danske Bank vil med den nye investeringsløsning June for Virksomheder nå bl.a. dagligvarehandlen, hvor der er interesse for at få aktiveret den overskydende likviditet. Foto: Colourbox

Danske Bank giver nu små og mellemstore virksomheder i bl.a. dagligvarehandlen en ny mulighed for at investere overskydende likviditet i forretningen.

Banken lancerer i dag en ny digital investeringsløsning, June for Virksomheder. Tidligere på året lancerede banken en tilsvarende løsning for private kunder.

Ifølge tal fra Nationalbanken har danske virksomheder ca. 300 mia. kr. stående på bankkonti, som ingen forrentning får. June for Virksomheder giver købmanden eller franchisetageren mulighed for selv at investere den overskydende likviditet.

– Detailhandlen er rigtig interessant for os. Der er nemlig mange ejerledere, der er detaillister, ligesom franchisetagere er interessante. Derfor er denne kundegruppe også blandt dem, vi rækker ud til først. Mange franchisetagere og bestyrere i dagligvarehandlen har overskydende likviditet, siger produktchef hos June, Jakob Beck Thomsen.

Alternativ til nulrentekonti

Dansk Banks lancerer løsningen som et alternativ til eksisterende investeringsløsninger og til nulrentekonti.

– Vi ved via samtaler med kunder, bl.a. franchisetagere og bestyrere, at interessen for at få aktiveret den overskydende likviditet er der. Vi henvender os særligt til de mindre og mellemstore virksomheder, der ikke har tiden og ressourcerne internt til at fokusere på at få den overskydende likviditet forrentet, siger Jakob Beck Thomsen.

Når man investerer med June, skal man som virksomhed vælge, hvilken af Junes fem investeringsfonde, der passer bedst til virksomhedens behov.

June har en pris på 0,8 pct. i gennemsnitlig årlig omkostning. Prisen varierer lidt afhængig af, hvilken June-fond man investerer i. Der er ingen yderligere gebyrer.

 

DEL
Forrige artikelPakkeshops drukner i pakker
Næste artikelDanskerne putter penge i økologisk jordbrug
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.