Detailhandlen presset på alle fronter

Kæderne i dansk detailhandel er under pres, mange lukker og flere tilpasser butiksnettet, mens e-handlen og nye butiksformater buldrer frem, viser den nye udgave af "Kæder i Dansk Detailhandel"

Butikskæden Normal har på kort tid ekspanderet over hele landet og har fået godt fat i den danske forbruger. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Onlinehandlen sætter nu for alvor sine spor i den traditionelle, fysiske detailhandel i Danmark. På bare fire år er der forsvundet 10 pct. af butikskæderne på det danske marked.

Trods de alvorlige trusler har de fysiske butikker også i fremtiden et potentiale, for de fleste forbrugere ønsker fortsat at handle enten i den fysiske butik eller en kombination af online og fysisk butik.

Vurderingen af dansk detailhandel kommer fra Henning Bahr, der er adm. direktør og detailhandelsekspert i analyse- og konsulenthuset Retail Institute Scandinavia. Han har netop udsendt den nye udgave af “Kæder i Dansk Detailhandel”, som tegner et billede af en branche i rivende udvikling.

Dansk detailhandel er inde i et afgørende udskilningsløb. Flere kæder er lukket i de senere år – Kiwi inden for dagligvarer og Fona inden for udvalgsvarer. Hertil kommer mange butikslukninger hos bl.a. Aldi og Fakta.

Til gengæld dukker der nye kæder op, herunder Normal, der snart kan nå 100 butikker i Danmark og er godt på vej ind i Norge og Sverige i 2018.

Presset på alle fronter

Ifølge “Kæder i Dansk Detailhandel” er der samlet set langt færre kæder end for få år siden.

Ved udgangen af 2017 havde Danmark således 315 kæder med i alt 12.757 butikker, hvor der for fire år siden var 348 kæder med i alt 13.557 butikker. En tilbagegang på næsten 10 pct.

Ifølge Henning Bahr viser det med al tydelighed, at den fysiske detailhandel er presset på alle fronter – af forbrugsændringer og af en stærkt stigende e-handel.

– Det flugter særdeles godt med udviklingen i USA, hvor mange kæder er gået konkurs, er lukningstruede eller har reduceret butiksantallet voldsomt. Her refereres der både til “retailmaggedon” og “retail apocalypse”, men tager man et kig på de kæder, der må lukke, tegner der sig et klart billede af store og statiske virksomheder, der har været ude af stand til – eller for langsomme til – at innovere og dermed nu må tage konsekvensen. Så bare på den amerikanske afdeling af Toys ‘R’ Us, siger Henning Bahr i en kommentar.

Detailhandlen præges til gengæld af nye udviklingstendenser.

E-handlen og nye butiksformater buldrer frem.

Udenlandske kæder erobrer dansk detailhandel, men samtidig har danske kæder vind i sejlene i udlandet.

Forbrugerne foretrækker fortsat at handle i den fysiske butik eller i en kombination af online og fysisk butik.

– Samlet set viser udviklingen, at truslerne er mangfoldige, og at ingen vil kunne overleve ved bare at gøre, som de plejer, lyder vurderingen fra Henning Bahr.

 

 

DEL
Forrige artikelNemlig.com sælger nu også legetøj
Næste artikelLidl-ejer forventer at runde 750 milliarder i omsætning
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.