Detailhandel kræver digitale løsninger

Europas førende fagmesse for butiksteknologi, EuroCIS, har den digitale kundekontakt som hovedtema

Butikkerne vil tilbyde kunderne mange nye digitale løsninger. Foto: Messe Düsseldorf

Nye trends sætter dagsordenen for morgendagens butikker. To af de afgørende trends i moderne detailhandel er digitale løsninger, der har mobiltelefonen som omdrejningspunkt, og butikkernes og kædernes voksende behov for at kunne udnytte data og lave skarpe analyser, der imødekommer forbrugernes ændrede indkøbsadfærd og øger konkurrencefordelen hos den enkelte detailhandler.

Digitaliseringens muligheder for at skabe gennemgribende forandringer inden for detailhandel er det store tema på Europas førende fagmesse for butiksteknologi, EuroCIS. Messen finder sted i dagene fra 27. februar til 1. marts i Düsseldorf i Tyskland.

Messen bliver en fremvisning af den innovation, der præger detailhandlen. På dagsordenen er digitale informationer, mobilbetalinger, virtuelle verdener, big data og tingenes internet. Det er et netværk, der forbinder alle elektroniske enheder, der f.eks. gør virksomheder i stand til at indsamle, dele og bearbejde data via sensorer.

Krævende kunder

På messen vil man få præsenteret løsninger til personlig kundekontakt, for kunderne bliver mere krævende og ønsker at blive opfattet som selvstændige individer. Et centralt tema på messen bliver, at butikken skal intensivere kommunikationen med kunderne endnu mere for at kunne overleve – og det skal ske på tværs af alle salgskanaler.

Her spiller lokalitetsbaserede tjenester en afgørende rolle. Via dem modtager kunden tilbud på sin mobiltelefon, der præcist er tilpasset hende. Generelt vil løsninger få større og større betydning, og produkterne vil i højere grad blive individuelle og personlige.

Butikskunderne er i dag vant til at se overvågningskameraer, når de bevæger sig rundt i butikken. I dag bruges kameraerne først og fremmest til at hindre og opklare butikstyverier. Men kameraerne får i fremtiden en helt anden rolle. Ved hjælp af specielle løsninger kan butikkerne analysere kundernes adfærd i detaljer. Kameraerne giver nye muligheder for at analysere, hvilke hylder, montrer og specialudstillinger, der især fanger kundernes opmærksomhed og udmønter sig i salg.

DEL
Forrige artikelAmazon sætter gang i digital udvikling
Næste artikelHalvdelen af danskerne tilbereder fortsat middagen fra bunden
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.