Den enes død…

Leder af ansvarshavende redaktør Jesper Veber Knudsen

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Et næsten totalt sammenbrud for det gamle postmonopol, som vi kender det, har sendt nogle efterdønninger ud, som kan få betydning for mange af dette blads læsere.

Kort efter deadline på den seneste udgave af vores blad 8. marts bragede det løs med nyt om Postnords dybe krise i Danmark – og især om den massive spareplan, som er blevet til i et forsøg på at redde stumperne.

Her – en uge efter – er røgen endnu ikke lette helt. Men dag for dag bliver der lagt nye ni-veauer af viden til om, hvilke effekter det vil få.

Lige nu kan jeg få øje på tre forandringer af betydning for dagligvarehandelen – eller os her på bladet. Den vigtigste er nok, at fra nytår forsvinder den ene halvdel af den evigt duel-lerende konkurrent-duo om et vigende marked for omdeling af tilbudsaviser.

Alt andet lige er der lagt op til en ny monopol-situation. Men det skal blive spændende at se, om den tilbageværende spiller, FK Distribution, virkelig bliver helt alene om at betjene det marked fra 1.1. 2018.

FK afholder sig fornuftigt nok fra overdreven jubeldans i al offentlighed. Med Lidls tilbage-venden til FK tidligere på året er det nu Coop Danmark og Dagrofa, som skal forholde sig til, hvad de vil stille op med deres tilbudsavisdistribution.

Hvor gerne de end ville afskaffe den trykte tilbudsavis hos Coop, er der lang vej igen, før drømmen om en rent digital og mere målrettet markedsføring mod den enkelte kunde kan blive opfyldt. Der er bare stadig alt for mange kunder, som indretter deres indkøb efter ugens avistilbud. Kommer der andre spillere på banen, når der opstår sådan et hul?

Ja, måske. Det er i hvert fald ikke så mange år siden, at JP/Politikens Hus legede med ideen om at spille med. Alternativer er altid velkomne – og Coop er så stor en aktør og har så (relativt) god tid til rådighed, at det måske kan lade sig gøre at finde en ny partner blandt distributører i beslægtede brancher.

Helt sikkert er det, at der både i Coop og Dagrofa har været så stor utilfredshed med priserne og især FKs håndtering af virksomhedens NejTak+-ordning – hvor den enkelte husstand håndplukker sine favorit-tilbudsaviser – at man helst vil være fri for at skulle kravle tilbage med hatten i hånden.

FK har nemlig hidtil afvist at dele oplysningerne om, hvilke husstande der modtog hvilke aviser i NejTak+, med sine kunder. Hvis det skulle være ændret, er de i hvert fald gået mere end stille med dørene.

Et andet større tema er det fremtidige Postnords håndtering af fødevarer. Et voksende antal online-fødevarebutikker har set Postnord som et driftsikkert alternativ til større investeringer i egen distribution. De får nu trukket tæppet væk under fødderne. Umiddelbart ser de standardmodeller for pakkedistribution, som Postnord vil gå videre med, ikke ud til at kunne fungere for fødevare-sælgere.

Og sidst, men ikke mindst: Også for Dansk Handelsblad ligner det et oplagt distributørskifte, når posten ikke længere kan love at bringe avisen ud over få dage, men tiltager sig retten til at bruge op mod en lille uge.

Det vil vi ikke kunne leve med.

DEL
Forrige artikelMeny rykker ind i historisk bygning i København
Næste artikelKolonialmajoren drømmer stadig om at overhale Netto
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.