Debat: Hvornår gemmer du tobakken væk, Høgsted?

Debatindlæg af Jonas Schrøder, ansvarlighedsdirektør, Salling Group

Jonas Schrøder, ansvarlighedsdirektør i Salling Group. Foto: Privat

Den 31. maj sidste år lancerede Coop via Irma en kampagne for skjult tobak i detailhandlen. Et vigtigt emne, da mindre eksponering giver færre unge rygere i fremtiden. Irma gemte tobakken væk i en enkelt butik.

I tre dage. Så kom tobakken frem i lyset igen.

Siden har Coop flere gange slået på tromme for, at tobak skal gemmes væk.

Senest har Coop-direktør Peter Høgsted gentaget det budskab i Dansk Handelsblad, hvor han samtidig undrer sig over, at ”en norsk virksomhed” (læs: Reitan-gruppen) ikke gemmer tobak væk i 7-Eleven, når de gør det i Rema.

Og også undrer sig over, at vi i Salling Group ikke gemmer væk i vores udenlandske butikker, når nu vi har gjort det herhjemme i Netto, Føtex, Bilka og Salling.

Læs også: Kommentar: Her er en sag hvor politikerne også må bidrage!

Man kan da sagtens undre sig over, hvorfor 7-Eleven ikke også gemmer tobakken væk, når nu Rema gør det – de to kæder er drevet af Reitangruppen.

Ja, faktisk lancerede 7-Eleven så sent som i juni i år et samarbejde med Just Eat, så tobakshungrende kunder kan få bragt cigaretter hjem til privaten med ekspresfart.

Og det er da også helt korrekt, at vi i Salling Group er begyndt i det land, hvor vi har langt den største markedsandel på dagligvarer og dermed den største gennemslagskraft.

At lægge for på et mindre marked ville være langt mindre effektfuldt i forhold til virkeligt at flytte noget på nationalt plan – det svarer jo til, at Coop kun valgte at gemme cigaretter i Irma, hvilket ville være helt uden reel betydning.

Sjovt nok, er det lige præcis der – i Irma – at Peter Høgsted har valgt, at Coop skal starte ud.

Du er ikke alene

Med Peter Høgsteds kommentarer kan man dog næsten forvirres til at tro, at Coops butikker over hele landet allerede har skjult tobakken.

Kigger man på markedsandele på dagligvarer generelt, er det meget sandsynligt, at Coop er en af landets største tobakshandlere, så det ville være et fantastisk skridt for folkesundheden, hvis alle Coops butikker allerede havde gemt tobakken væk.

Det er bare ikke sket.

Peter Høgsted lover nemlig kun, at hvis politikerne en dag gør det lovpligtigt, at butikker skal skjule tobakken, så vil han gerne bakke op om det.

Det ville da også være både bizart og undergravende for retsstatens principper, hvis Peter Høgsted havde indtaget det modsatte standpunkt og nægtet at følge lovgivningen.

Med andre ord: Vi har nu Coop-chefens ord for, at han vil overholde de til enhver tid gældende love her i landet.

Sidste år lod man ellers fra koncernen forstå, at det eneste, der holdt Coop tilbage, var det konkurrenceforvridende i, at de skulle gå først alene.

Men bare rolig, Peter. Du er ikke alene.

Læs også: Salling Group: Tobakstiltag er ikke et PR-stunt

Det tager kun 14 dage

Vi gemte tobakken væk på 14 dage i Netto – og efterfølgende i Føtex, Bilka og Salling. Rema oplyser, at de gør det til nytår.

Vi oplever allerede et markant faldende salg særligt i områder med ungdomsuddannelser, og hvor vi ved, der er mange unge kunder – fantastisk for folkesundheden og et bidrag fra vores side til en sundere fremtid for vores børn og børns børn.

Ifølge Røgfri Fremtid, som Coop selv er partnervirksomhed i, begynder 40 børn og unge at ryge hver dag.

Det svarer rundt regnet til omkring 20.000 nye, unge rygere siden Irmas tobaks-gimmick 31. maj sidste år. En dyster baggrund at forsøge at score billige PR-point på ved at gemme tobakken væk i kun tre dage.

Nu mangler vi så, at Coop sætter handling bag ordene og tager sit samfundsansvar på sig i stedet for at pakke det ind i en flot fortælling, der i virkeligheden bare handler om at overholde en mulig lov.

Så Peter, hvornår har du gemt tobakken væk i alle butikkerne i Lokalbrugsen, Dagli’brugsen, Superbrugsen, Kvickly og Fakta, hvor der rent faktisk er unge kunder og et tobakssalg af betydning?

Læs også: Coop skodder tobakskænderi