De fleste henter nu selv deres netindkøb

I 2017 overhalede antallet af kunder, der selv henter pakken, mængden der får bragt hjem

Danskerne og resten af den europæiske befolkning handler på nettet som aldrig før. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Når forbrugerne bestiller varer på nettet, er der efterhånden mange valgmuligheder – både når det handler om distributør og om, hvor varen skal leveres.

Hidtil har de fleste ønsket af få pakken leveret på privatadressen eller på jobbet, men det ændrede sig sidste år, viser FDIHs e-handelsanalyse for 2017.

2017 blev nemlig året, da levering til privatadressen overhalet af ”selvhenter”-koncepterne.

Kun 46 pct. i 2017 fik de køb, de havde gjort via en webshop, leveret på privaten eller på jobbet. Det tal lå i 2016 på 51 pct.

Forbrugere, der henter pakkerne selv, henter dem i en automat, på et posthus, i en kiosk eller i et supermarked, mens 3 pct. henter den forudbestilte vare i butikken.

42 pct. får dog fortsat pakkerne leveret på privatadressen, og for pensionister gælder det, at 53 pct. får leveret hjemme. Blandt de unge er det kun 41 pct. af købene, der skal leveres på privatadressen.