Datovarer indtager førsteplads i kampen mod madspild

Stop Spild Af Mad fejrer ti år og har i den forbindelse fået foretaget en undersøgelse om, hvad der hjælper danskerne mest i kampen mod madspild

Madspild er blandt emnerne på det årlige World Food Summit Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Rema 1000 bliver af de danske forbrugere kåret som vinder i kampen mod madspild. Således peger 30 pct. af danskerne på, at Rema er den kæde, der gør mest for at modvirke madspild.

Det fremgår af en undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Stop Spild Af Mad i forbindelse med bevægelsens 10 års jubilæum.

På andenpladsen ligger Netto, der har får 9 pct. af danskernes stemmer. Dernæst kommer SuperBrugsen (4 pct.), Kvickly (3 pct.), Føtex og Fakta (2 pct.), Lidl, Irma, Aldi, Meny, Bilka (1 pct.) og Spar (0 pct.).

Datovarer vinder

I undersøgelsen blev danskerne spurgt, hvad der hjælper dem mest i kampen mod madspild. I toppen ligger datovarer med 53 pct.

På andenpladsen: at der er kommet flere produkter og forpakninger i supermarkeder, som henvender sig til singler og mindre husstande (25 pct.)

På tredjepladsen: at der er generelt er kommet større viden om madspild i samfundet (24 pct.)

Og som nummer fire: at supermarkeder har indført styk-rabatter i stedet for mængderabatter (22 pct.).

Kan blive bedre til at kommunikere

På spørgsmålet om hvem, danskerne mener, har gjort mest for kampen mod madspild herhjemme, svarer danskerne, at de frivillige organisationer og foreninger (27 pct.) og supermarkedskæderne (21 pct.) har gjort den største indsats.

– Den nye undersøgelse peger på at detailkæder fortsat har en opgave med at blive bedre til at kommunikere deres forskellige tiltag mod madspild, siger Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad.

Hun fortæller, at organisationen netop har lanceret et nyt tiltag med Erhvervspartnerskaber, som skal hjælpe med at synliggøre fødevareindustrien og detailhandlen, som arbejder aktivt på at forebygge og reducere madspild.