Mens dagbladene og de store ugeblade mister læsere i øjeblikket, ser det anderledes for mindre nichemedier, der retter sig mod folk med specielle interesser.
Det viser spritnye tal fra analyseinstituttet Kantar Gallup.
Mange mindre magasiner med under 100.000 læsere går imod strømmen og oplever læserfremgang fra 2018 til 2019. Således kan mere end 65 pct. af disse magasiner mønstre enten status quo eller læserfremgang på helt op til 25 pct.
Sanne Gleerup har siden september 2015 været indehaver af Bladkiosken.dk, der er en onlineportal, hvor flere end 116 danske og internationale magasiner og blade er repræsenteret.
Hun oplever stor efterspørgsel på magasiner for folk med særinteresser.
– Det kan være alt fra mere gængse interesser som golf eller graviditet, men også de helt snævre nicher som La France om fransk madlavning eller African Business om afrikansk erhverv. Desuden får vi ofte henvendelser om bestemte magasiner, som er så snævre målgruppemæssigt, at de ikke er til at opstøve i Danmark, fortæller Sanne Gleerup.
Ifølge Kantar Gallup er nogle af de små magasiner med størst fremgang Aktiv Træning, Gastro og Magasinet Liv.