Danskerne handler stadig på nettet trods flere åbne butikker

Syv ud af ti netbutikker sælger stadig over budget, selv om det meste af detailhandlen nu har åbent som før coronakrisen satte ind

Om de danske forbrugere har taget en ny vane til sig – eller om mange fortsat er bekymrede for at blive smittet, vides endnu ikke med sikkerhed.

Men fakta er, at danske forbrugere fortsat handler meget på nettet – og mere end netbutikkerne forventede, da de lagde budgetter sidste år – selv om storcentre og detailhandel nu er åbent stort set som før corona.

– Som en grov regel regner vi med, at der skal gå mindst 60 dage med ny adfærd, før den sætter sig varige spor i indkøbsmønstret. Hvis vi kigger på udviklingen, så er netbutikker gået fra dystre udsigter i marts til et lyst marked, hvor 9 ud af 10 butikker er på budget eller markant over i maj, siger Niels Ralund, direktør i FDIH, i en ny analyse, som organisationen netop har offentliggjort.

Undersøgelsen viser, at syv ud til netbutikker ligger mindst 10 pct. over budget de seneste to uger.

– Corona-krisen vil give et permanent løft til e-handlen. Som man tidligere har kunne læse på FDIH.dk fik nethandlen mange nye kunder og de gamle kunder handlede mere og mere, da restriktioner og anbefalinger om at blive hjemme slog igennem. Og selv om de fysiske butikker nu heldigvis er tilbage igen, så kan halvdelen af netbutikker ikke mærke det endnu, siger Niels Ralund.

Halvdelen af netbutikkerne (56 pct.) ikke har mærket påvirkningen af de genåbnede fysiske butikker. Kun 2 pct. har mærket et fald på 50 pct. og 1 pct. har mistet mere de seneste to uger.

En lille tredjedel af omnichannel-butikkerne (30 pct.) har de seneste to uger oplever, at salget går dårligere ift. forventningerne i deres fysiske butikker, mens lidt flere oplever, det går bedre.