Danskerne handler langt flere fødevarer over nettet

Danskerne e-shoppede sidste år for 101 mia. kr. og størst vækst opleves indenfor "dagligvarer, mad, og drikke"

Den årlige e-handelsanalyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at de danske forbrugere sidste år lagde 16 pct. mere shopping online, så det samlede e-handels forbrug steg til 101 mia. kr. imod 87 mia. kr. i 2015.

I alt foretog danskerne 162 mio. handler over nettet sidste år. Størst vækst var indenfor kategorien “dagligvarer, mad og drikke”, hvor salget steg med hele 30 pct. ift. til 2015 og omsatte for 4,6 mia. kr. online ud af knap 11 mio. handler.

Samspil mellem salgskanaler
– 2016 viser med de 16 pct. den samme generelle vækst, som vi har set de seneste år. De markante forskelle i væksten i de enkelte brancher handler i høj grad om samspil mellem webshop og fysisk butik. De to salgskanaler konkurrerer ikke med hinanden i den samme virksomhed, men de understøtter det samlede salg. Ofte starter et køb med, at kunden tjekker nettet, så fokus i handelserhvervene er at støtte kundens købsbeslutning, ikke om der købes on- eller offline” forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, der samtidig ærgrer sig over, at danskerne lægger en tredjedel af handlerne i udenlandske netbutikker.

I følge analysen var der onlinefremgang i alle 13 varekategorier i 2016, hvor de tre største kategorier fortsat er “rejser”, 23,8 mia. kr., “tøj, sko og smykker”, 14,3 mia. kr. samt “it, tele og foto”, der solgte for 11,5 mia. kr.