Danskerne vil gerne købe kød og grønt på nettet

Selv om forbrugerne er skeptiske, vil mange alligevel gerne købe frisk kød og grønt på nettet, viser undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Trods skepsis vil mange forbrugere gerne købe friske grøntsager på nettet. Foto: Colourbox

Selv om mange forbrugere er usikre på kvaliteten af de friske fødevarer i netsupermarkederne, er netop frisk grønt, kød og fisk populære varer hos netbutikkernes kunder.

En forbrugerundersøgelse, Norstat har udarbejdet for Dansk Erhverv i november, viser, at indholdet i netshoppernes indkøbskurve er ligeligt fordelt mellem henholdsvis frugt og grønt, kød og fisk, andre madvarer samt husholdningsartikler. Der er dog en lille overvægt til andre madvarer, som kan være mælk, konserves og frostvarer.

Undersøgelsen omfatter både køb af fødevarer i supermarkeder og i måltidskasser.

Chefkonsulent i Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen, der står bag undersøgelsen, oplyser, at frugt og grønt samt kød og fisk ofte optræder i måltidskasser, hvor der som regel ikke er så mange andre madvarer eller husholdningsatikler.

– Omvendt kan nogle, der køber dagligvarer på nettet, fortsat godt være bekymrede over, om kød og grønt virker friskt og indbydende, og derfor holde sig til drikkevarer, konserves mm. Det kan givetvis forklare, hvorfor ingen af kategorierne trods alt er højere.

Andre varer kan dække over bl.a. køkkenruller, toiletpapir, shampoo og andre dagligvarer, der typisk købes i et supermarked.

 

Spørgsmål i undersøgelsen: Hvilke typer dagligvarer har du købt på nettet inden for de seneste tre måneder?

57% Frugt og grønt

51% Kød og fisk

60% Andre madvarer

46% Husholdningsvarer

31% Andre varer

Kilde: Norstat for Dansk Erhverv.

DEL
Forrige artikelKnap hver femte dansker drikker vin til aftensmaden
Næste artikelSymbolsk moms for overskudsmad
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.