Alle danskere kender Ø-mærket

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Efter 25 år på danske økologiske fødevarer, er det velkendte røde økologimærke nu kendt hos samtlige forbrugere i Danmark. Det fremgår af en spørgeskemaundersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Miljø- og fødevareministeriet.

Godt 1.000 repræsentativt udvalgte forbrugere er blevet spurgt om deres kendskab til økologi. Ingen af de 1.000 adspurgte svarer, at de ’aldrig har hørt’ om Ø-mærket. 15 procent ’har hørt om, men kender næsten intet til’ mærket, mens 30 procent kender mærket ’virkelig godt’.

I 2014 blev der omsat for 6,2 mia. kr. økologiske fødevarer i detailhandlen. En vækst på 6 procent fra 2013-2014. Den økologiske markedsandel på 7,6 procent i detailhandlen er verdens højeste.

I 2016 er der afsat 40,5 mio. kroner til støtte til investeringer i moderne teknologi inden for økologien gennem landdistriktsprogrammet.

DEL
Forrige artikelCoop udfaser buræg over fem år
Næste artikelDSK efterlyser et miljøministerium
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.