Danske Vigo blev verdenskendt

Orgasnisationen for verdens førende topledere, World Economic Forum, har spottet den danske deleøkonomiske løsning til onlinehandel

Arkivfoto: Claus Jensen

Dansk onlinehandel har opnået en international berømmelse, som kun få danske virksomheder kan drømme om.

World Economic Forum har fremhævet den danske deleøkonomiske løsning Vigo. dk, som Rema 1000 lancerede i 2016, som en af de virksomheder, der er med til at forme fremtidens detailhandel.

World Economic Forum er kendt for de årlige møder i Davos i Schweiz, hvor verdens førende politikere og erhvervsfolk mødes for at drøfte fremtiden. I organisationens rapport i år om at skabe fremtiden for forbrugernes indkøbsmuligheder har World Economic Forum brugt en håndfuld eksempler på banebrydende indkøbsmuligheder fra hele verden, bl.a. Amazon og den franske kæde Carrefour – og som det eneste nordiske eksempel fremhæver rapporten indkøbstjenesten Vigo.

Direktør for Remas Vigo-projekt, Jesper Bove- Nielsen, er i sagens natur en stolt mand.

– Vi havde fornøjelsen af, at bare nogle måneder efter lanceringen af Vigo havde World Economic Forum bemærket vores koncept og interviewet os til deres rapport om fremtidens detailhandel og de initiativer, der er banebrydende. Her blev vi udvalgt som det eneste nordiske projekt.

Kontakt via app

Vigo blev lanceret i foråret 2016 og blev hurtigt landsdækkende. Med det nye koncept kan man tjene penge på at handle ind for naboen. Når en Rema 1000-kunde har bestilt sine varer online, kontakter han Vigo via en app og får sine varer hentet i butikken og bragt hjem. Konceptet er hurtigt blevet udbredt.

– Efter tre måneder valgte vi at udfordre os selv endnu mere ved at hjælpe forbrugerne til at få varerne bragt hjem endnu hurtigere. Derfor indførte vi en strakslevering, hvor man får varerne så hurtigt som muligt. I dag er langt størstedelen af de opgaver, hvor folk hjælper hinanden, strakslevering. Her bestiller man varerne til levering senere samme dag. I gennemsnit er leveringstiden på 116 minutter, siger Jesper Bove-Nielsen.

Vigo er netop blevet udvidet til også at indeholde et website.

DEL
Forrige artikelShoptalk Europe: Tesco har vinderformlen klar
Næste artikelFå køber varer over mobilen
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.