Danske småproducenter øger deres salg i Lidl

På et år er salget af Lidls egen fødevareserie "En bid af Danmark" steget med 25 pct.

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Sidste år introducerede Lidl sin egen fødevareserie “En bid af Danmark” i samarbejde med små og mellemstore danske fødevareproducenter. I dag er 20-25 virksomheder som Klosterbageriet fra Løgumkloster, Bornholms Andelsmejeri og Vingården Skærsøgaard udenfor Kolding blandt producenterne bag Lidls eget danske mærke.

Siden introduktionen er salget af danske specialiteter fra små producenter steget markant i kæden.

– “En bid af Danmark” er udviklet for at tilgodese vores kunder, da vi mærker en øget efterspørgsel på og interesse for lokale egnsprodukter. I år er vores salg af fødevareserien vokset med mere end 25 pct., så vi er meget tilfredse med salget, fortæller Mikko Forsström, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Lidls danske fødevareserie tæller blandt andet oste, brød, øl og vine, og serien udvikles løbende med nye produkter. Med fødevareserien ønsker Lidl at sætte fokus på kædens udvalg af danske produkter, der ikke alene er lokale, men som samtidig også har en historie omkring traditioner og godt håndværk. Derfor består serien af håndlukkede specialiteter fra forskellige egne af Danmark.

Flere danske varer

Og de danske produkter er en synlig måde at gøre forbrugere opmærksomme på, at Lidl har et større udvalg af danske varer, end mange forbrugere måske lige tror.

– Lidl er en international kæde, men vores danske butikker er mere danske, end mange forbrugere aner. Og her har vi en opgave foran os i forhold til at fortælle forbrugerne, at vi ikke alene har danske varer, men også sælger fødevarer produceret af små danske fødevarevirksomheder, fortæller Mikko Forsström.

Lidl udvikler løbende sin egen fødevareserie og er også interesseret i at samarbejde med endnu fl ere danske fødevareproducenter.

– Vi har stort fokus på fødevareserien og vil fortsætte med at finde flere små og mellemstore fødevareleverandører i Danmark, fortæller Mikko Forsström.